manufacturing

Lastik üretimi ve geri dönüşümü

Otomobil, SUV ve Van lastikleri hakkında İpuçları & Tavsiyeler

Lastikler: Sizi binlerce kilometre götürebilen, ağır yük taşıyabilen ve taşlı, ıslak, karlı veya buzlu yollarda gidebilen dört tarafı kauçuk halkalardır. Lastik nasıl üretilir? Lastik geri dönüşümü üretim sürecimize nasıl etki eder? Yanıtları bu yazımızda bulabilirsiniz.

Lastik üretimi

manufacturing full
Ham maddeden lastiğe

Lastiklerimizin üretiminde 200'den fazla ham madde ile başlıyor ve giderek daha fazla sürdürülebilir malzeme kullanmaya özen gösteriyoruz.

İlk iş, bu ham maddelerden çok spesifik mekanik ve kimyasal özelliklere sahip malzemeler üretmektir. İşte tüm bu özellikler iyi bir performans elde etmemizi sağlar. Özellikle: iyi yol tutuşu, dayanıklılık ve sürdürülebilirlik.

Bu malzemeleri kullanarak muhtelif ürünleri iki amaçla tasarlıyoruz:

1 - Kullanılan malzeme miktarını en aza indirmek
Çünkü ne kadar az malzeme kullanırsak, kullanım ömrü boyunca lastiğin etkisini o kadar kısıtlamış oluruz.

2 - Maksimum performans almak
Lastiklerimizin tasarımı, bu malzemelerin mümkün olan en makul şekilde bir araya getirilerek en iyi performansta çalışmasını sağlamaktır.

Çevresel etkinin ve çalışma koşullarının optimize edilmesi

Performans hedeflenirken, endüstriyel üretim sistemimiz şu şekilde düzenlenmiştir:

●    Çevresel etkiyi optimize edin 
Hedefimiz, 2050 yılına kadar üretim üssünde karbon nötrlüğüne ulaşmaktır. 2010 yılından bu yana önemli bir ilerleme kaydettik. 2030 hedefimiz, SBTi (Bilime dayalı hedefler) tarafından, Paris Anlaşmasının hedeflerine ulaşma konusunda iddialı ve tutarlı şekilde onaylanmış ve hatta daha iddialı hale gelmiştir.

●    MICHELIN personeline kaliteli bir yaşam sağlamak için çalışma koşullarını optimize edin.

Her ülkede aynı performansa sahip bir ürün

Endüstriyel sürecimiz, ürünleri uluslararası ölçekte aynı şekilde yeniden üretmemizi sağlar. Dolayısıyla bir MICHELIN lastiği ister ABD'de, ister Çin'de ister Avrupa'da üretilmiş olsun tam olarak aynı performans seviyesine sahiptir.

Lastik üretim sürecinin adımları

1- Araştırarak anlama
Lastiklerinizin herkesin ihtiyaçlarını karşıladığından emin olmak için insanların lastik kullanımını ve sürüş alışkanlıklarını inceliyoruz.

2- Malzemelerin geliştirilmesi ve karıştırılması
Lastikte 200'den fazla malzeme kullanılmaktadır. Bunlar güvenlik, yakıt verimliliği, performans ve çevre dostu olma konularında hayati rol oynarlar. Üretilecek lastik türüne göre bu malzemelerin yüzdeleri değişir.

Bu bileşenler beş gruba ayrılır:
●    Doğal kauçuk:
Lastik sırtı katmanlarının ana bileşeni
●    Sentetik kauçuk: Otomobil, kamyonet ve 4x4 lastiklerin lastik sırtlarının bir parçası. Sentetik kauçuğun (hedeflenen performansa ulaşmak için gerekli olan) petrol veya gaza kıyasla daha sürdürülebilir malzemelerden üretilmesi için araştırmalar devam etmektedir.
●    Karbon karası ve silika: Dayanıklılığı artırmak için güçlendirici madde olarak kullanılır. Bu bileşenler geri dönüştürülebilir. Bu ürünler yeni lastik üretmek için lastiğin ömrünün sonunda işlenerek tekrar kullanılabilir.
●    Metal ve tekstil güçlendirmeli kablolar: Lastiğin "iskeleti" olup geometrik şekli oluşturarak sertlik sağlar. Metal de geri dönüştürülebilir ve lastik dışında, tüketici ürünlerinden meydana gelen bazı tekstil ürünlerin yeni lastiklerin üretiminde tekrar kullanımı yönündeki araştırmalar devam etmektedir.
●    Çok sayıda kimyasal madde: Düşük yuvarlanma direnci veya ultra yüksek tutuş gibi benzersiz özellikler için

3- Tasarım
Geliştirilecek en iyi lastik konseptini test etmek ve seçmek için simülasyonlar kullanıyoruz. Buradaki zorluk, performans kriterlerini karşılamak için malzeme miktarını en aza indirmede yatmaktadır. Bu simülasyonlar daha sonra testlerle teyit edilecek performansı tahmin etmemize olanak sağlar.

4- Üretim
Her lastiği, hem ürün hem de ekonomik açıdan optimum performans seviyesiyle mümkün olan en optimize tasarımlarda imal ediyor ve yeniden üretiyoruz.

5- Kalite kontrol
Kalite kontrol, son adım değildir. Kaliteyi tüm süreç boyunca ölçüyoruz.
Her aşamada kaliteye saygı gösterilmelidir: Tasarım, üretim ve dağıtım.

Lastiğin yapısı nasıldır?

infographic tireanatomy 552

Tipik radyal lastik dokuz ana parçadan oluşur.

1- İç katman:
Hava sızdırmazlığı sağlamak için hava geçirmez bir sentetik kauçuk katman.

2- Karkas Kat:
Kauçuğa yapışık ince tekstil elyaf kordonlardan (veya kablolardan) oluşan iç astarın üzerinde tabaka. 

3- Düşük lastik kordonu (jantla temas eden kısım) alanı:
Bu bölge kauçuk tekerleğin metal jantı kavrayacağı noktadır. Motordan gelen güç ve frenleme kuvveti, janttan yol yüzeyi ile temas alanına iletilir.

4. Lastik kordonu (jantla temas eden kısım):
Bunlar hava sızdırmazlığı sağlamak ve lastiği jantın üzerine düzgün bir şekilde oturtmak için janta sıkıca kenetlenir. 

5- Lastik yanağı:
Lastiğin kenarını kaldırım kenarlarına ve yoldaki taşlara karşı korur ve ayrıca MICHELIN'e özgü bir tasarıma sahiptir. Lastik ebadı ve hız endeksi gibi lastikle ilgili önemli ayrıntılar lastik yanağına yazılmıştır. Lastik yanağı hasarı durumunda neler yapmanız gerektiğini ‘’Lastik yanağı hasarı: ne yapmalısınız?’’ içeriğimizi okuyarak öğrenebilirsiniz. 

6- Çelik kuşak:
Lastiğin dayanıklılığını önemli ölçüde belirler. Bunlar kauçuğa yapışık çok ince, dayanıklı çelik kablolardan oluşur. Ayrıca, yoldaki tümseklerin, çukurların ve diğer engellerin neden olduğu deformasyonları emecek kadar esnektir.

7- Kapak katmanı (veya "sıfır derece" kuşak):
Bu önemli güvenlik katmanı, hızlı sürüş sırasında lastiğin şeklinin korunmasına yardımcı olur. Lastiğin merkezkaçlı gerilimini önlemek için, güçlendirilmiş naylon bazlı kablolar bir kauçuk tabaka içine gömülür ve lastiğin çevresine yerleştirilir.

8- Sırt Kuşakları (veya kemerler):
Bunlar lastik sırtı için sert taban oluşturur.

9- Lastik sırtı:
Bu, yol ile temas halinde olan kısımdır. Lastik için çekiş gücü ve yol tutuşu sağlar ve yıpranmaya, aşınmaya ve ısıya dayanacak şekilde tasarlanmıştır. Oyuk yapısı çok hassas işlevler (yol tutuşu, su tahliyesi vb.) için tasarlanmış olup MICHELIN’e özgü tasarım edatı içerir.

Lastik geri dönüşümü

İlk tasarım aşamasında, ham madde, üretim, nakliye, kullanım ve kullanım ömrü sonu dâhil olmak üzere lastiğin küresel etkiyi en aza indirmesi düşünülür. Atılan her adım, küresel etkiyi geliştirmek için dikkatlice analiz edilir. 

Burada açıklayacağımız gibi, lastiklerimizin üretiminde çevresel etki dikkate alınır ve bu sadece lastik geri dönüşümüyle ilgili değil farklı yönlerden de dikkate alınır.

Kullanılan ham maddelerin sınırlandırılması

Lastik muazzam gerilmelere dayanabilir. Gerçekten de, bir araca takılan 35 kg'lık lastikler, bazen -20 °C ile 40 °C'nin üzerinde değişen ağır hava koşullarında bile on binlerce kilometre boyunca 2,5 ton yük taşıyabilir. 

Bu performansı elde etmek ve aynı zamanda çevreyi korumak için lastiklerimizin üretiminde minimum miktarda malzeme kullanıyoruz.

Malzemeyi sınırlamak çevreye nasıl fayda sağlar?

●    Lastik ne kadar hafifse, yuvarlanma sırasında ihtiyaç duyulan enerjinin dağıtımı o kadar düşük olur. Bu da araç için daha az yakıt tüketimi ve daha az CO2 emisyonu anlamına gelir.
●    Ne kadar az malzeme kullanılırsa gezegenden o kadar az kaynak çıkarmamız gerekir, böylece doğal kaynaklarımızı korumuş oluruz.
●    Daha az malzeme kullanmak aynı zamanda üretim tesisine taşınan malzeme miktarını en aza indirmek anlamına gelir, bu nedenle nakliye sırasında daha az enerjiye ve daha az CO2 emisyonuna gereksinim duyulur.

Uzun süreli performans

MICHELIN lastikleri, yasal aşınma göstergelerine ulaşılana kadar yani son kilometreye kadar performans gösterecek şekilde tasarlanmıştır. 
Bilgi birikimimiz (know-how), bu sınıra ulaşılana kadar mükemmel bir performans seviyesi sağlamamıza ve böylece erken lastik değişiminden kaçınmamıza olanak sağlar.
Lastikleri erkenden değiştirmek yerine onları bu sınıra kadar kullanarak, hem çevresel etkiyi azaltır hem de maddi olarak tasarruf eder ve lastiklerinizin iyi performans göstermesini sağlarsınız.
Lastiklerimiz, küçük Michelin Lastik Adam işareti bulunan lastik sırtı aşınma göstergesinin konumunu göstererek lastik aşınma seviyesini kontrol etmeyi kolaylaştırır.

Michelin lastiklerindeki küçük tümsekler, lastik sırtları üzerindeki lastik aşınma göstergelerini bulmanıza yardımcı olur.

Ancak çevresel etkiyi sınırlama konusundaki düşüncelerimiz sadece ham maddeleri ve lastik ömrünü sınırlamanın ötesindedir. Ayrıca, yeni geri dönüşüm yöntemleri keşfetmemize de rehberlik eder.

Geri dönüşümlü malzemeler kullanılarak aynı performans nasıl korunur?

Üzerinde çalıştığımız geri dönüşüm seçeneklerinden biri de budur. Ancak bu sadece yenilerini yapmak için diğer lastiklerin kullanım ömrünün sonundaki bileşenleri geri dönüştürmekle ilgili değildir. Aynı zamanda, örneğin lastiklerden plastik şişelere farklı ürünlere kadar bileşenlerin geri dönüşümünü de düşünüyoruz.

Kullanılmış lastik bileşenlerinden başka ürünler nasıl yapılabilir?

Bu diğer geri dönüşüm seçeneği, tenis kortları gibi yolların haricindeki kullanımlar hususunda ürünlerin üretimiyle ilgilidir. 

Amaç, kullanılmış lastiklerden elde edilen malzemelerin, ilgili ve uyumlu bir yeniden kullanım çerçevesinde lastiğin dışında farklı bir şekilde ikinci bir yaşam bulabilmesidir.

tennis

Lastikler aşındığında nerede imha edilir?

Lastiğin geri kazanımı: Bunun en kolay yolu onları yerel bir bayiye götürmektir.
MICHELIN ortak şirketleri, kullanılmış lastikleri geri dönüşüm için toplamakla yükümlüdür. Bu sayede, lastik parçalarını yeni lastik üretiminde kullanılabilecek değerli malzemelere katmak için değerlendirebiliyoruz.

Örneğin Fransa'da atık toplama sahaları, lastikleri geri dönüşüm kanallarına yönlendirmekten sorumlu merkezlere taşır. Aynı süreç dünyanın pek çok ülkesinde uygulanmaktadır. 

best tyre ranking

Ödüllü lastiklerimize göz atın

Desteklenmeyen bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz
Kullanmakta olduğunuz tarayıcı bu web sitesi tarafından desteklenmiyor. Bu nedenle bazı fonksiyonlar istendiği gibi çalışmayabilir. Ayrıca sayfa açılırken sorunlar görülebilir. Bu web sitesini en iyi şekilde kullanabilmek için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya tarayıcınızı güncelleyin.