header choix 2

AVRUPA LASTİK ETİKETİ:
NE ANLAMA GELİYOR?

Aracınız için doğru lastiği seçmek kolay bir iş değildir. Satın almadan önce değerlendirilmesi gereken birçok parametre vardır. Mevcut ekonomik ve ekolojik bağlamda, uzun ömürlülük, güvenlik ve yakıt verimliliği açısından en iyi lastiği satın almak için bu konularda bilinçli olmak daha da önemli hale gelmiştir. Avrupa lastik etiketleri işte bu amaç için sunulmaktadır.

AB lastik etiketi: açıklamalar ve işaretler

Bir bakışta AB lastik etiketi

Avrupa Komisyonu, en doğru tercihi yapmanıza yardımcı olmak için 2012 yılında Avrupa'yı lastik etiketleriyle tanıştırdı.
Buna göre, her Binek Araç lastiğindeSUV lastiğinde ve Kamyonet lastiğinde lastik performansı (ıslak zemin yol tutuşu dereceleri, yakıt verimliliği dereceleri ve gürültü seviyeleri) hakkında net bilgiler veren bir etiket olmak zorunda.

Bu derece seviyeleri, yöntemleri Avrupa düzeyinde belirlenen testlerin sonuçlarına göre lastik üreticilerinin kendileri tarafından rapor edilmektedir.  

AB lastik etiketi zorunluluğu

1 Mayıs 2021'den itibaren bu AB lastik etiketleri zorunlu hale getirildi. Bu değişiklikler temelde AB'nin sera gazı emisyonlarını azaltmayı teşvik eden 2030 iklim ve enerji politikasını eksen alıyor.

Yeni AB lastik etiketleri nasıl okunmalı?

fuel

Yeni düzenleme etikette pek çok değişikliği beraberinde getiriyor. Bunları anlamak için aşağıdaki lastik etiketi rehberini okuyun:

Standart lastik bilgileri

Bu bölüm size tedarikçinin ticari markası ya da tescilli adı, lastik tipi tanımlayıcı, lastik ebadı gösterimi, lastik sınıfı (ör. C1, C2 veya C3) hakkında bilgiler verir.
 

Derecelendirme seviyeleri

Başlıca değişikliklerden biri, artık A (en etkili) ile E (en etkisiz) arasında 5 seviye olacak şekilde azaltılan yuvarlanma direnci ve ıslak zeminde frenleme derecelendirme seviyeleridir.

Uygun lastiklerde "Dış gürültü" sembolünün yanında karlı yol tutuşu ("Kar Tanesi ve 3 Dağ Zirvesi") ve/veya "Buzlu yol tutuşu" sembolleri olabilir.

01

Lastik enerji verimliliği

5 YAKIT DEPOSUNDAN 1'İ
lastikler tarafından tüketilir (ortalama)

Lastik yola temas ettiğinde, tekerleğin her dönüşüyle birlikte lastik deforme olur. Yapısı deforme olduğundan lastik ısınır ve enerjinin bir kısmında kayıp yaşanır. Bu ısı birikiminin azaltılması yakıt tüketiminin düşmesini ve dolayısıyla sera gazı emisyonlarının azalmasını mümkün kılar. Bir aracın ileri hareketini engelleyen lastikle ilgili kuvvet "yuvarlanma direnci" olarak adlandırılır

gain fuel efficiency 1093 x 663

172 € (1)

A sınıfı lastiklerle donatılmış bir aracın, E sınıfı lastikler kullanan bir araçla kıyaslandığında, yakıt maliyetlerindeki ortalama azalmadır.

"Yakıt verimliliği" dereceleri, D sınıfı (eskiden boş olan) silinerek revize edilmiştir.
ör.: önceden bu kriterlerden biriyle E olarak sınıflandırılan lastikler D sınıfı olmuştur.

02

Lastiğin ıslak zemin yol tutuşu

ISLAK ZEMİNDE FREN MESAFESİ
1 Milisaniye

Lastik, aracın yol ile tek temas noktasıdır. Saatte 80 km hızla yol alırken aracı yönlendirmek, hızlandırmak veya frenlemek için 1 milisaniyeden daha kısa süresi vardır. Lastik önemli bir araç güvenlik unsurudur. Yol yüzeyinin ne durumda olduğuna (bozuk veya iyi asfaltlanmış), yolun yapısına (düz veya kavisli) veya hava koşullarına (kuru veya yağmurlu) bakılmaksızın lastiğin amacı yola tutunmaktır.

mtg etiq illus retouche

9 m

saatte 80 kilometre hızla yol alan ve A sınıfı lastiklerle donatılmış bir aracın, üzerinde D sınıfı lastikler bulunan bir araçla kıyaslandığında, fren mesafesindeki ortalama azalmadır.(2)

"Islak zemin yol tutuşu" dereceleri D sınıfı silinerek revize edilmiştir (eskiden boş olan. ör.: önceden bu kriterlerden biriyle E olarak sınıflandırılan lastikler D sınıfı olmuştur).

03

Lastik gürültüsü seviyeleri

ÇEVRE GÜRÜLTÜSÜ
desibel cinsinden değerlendirilir (dB)

3 dalganın yerini artık harfler almıştır: A, B veya C (3 dalga = C).
Trafik gürültüsü işitsel açıdan rahatsız edicidir. Sabit olarak saatte 80 km ile yol alan bir araç için yol yüzeyinde yuvarlanan lastiğin oluşturduğu gürültü genellikle motor gürültüsünü bastırır. Bu yuvarlanma gürültüsü lastiklerin tipine ve yol yüzeyine bağlıdır.

mtg etiq illus 03 hd f39 noise


A dereceli bir lastik B dereceli bir lastiğe kıyasla YARI ORANDA DAHA AZ GÜRÜLTÜLÜDÜR(3).

Yeni piktogramlar

Yeni Avrupa etiketlemesinde şu da bulunacak:

Bir QR kodu

etiketin sağ üst köşesinde.
Lastikle ilgili daha fazla bilgi indirmek için bu kodu taratın. Lastik etiketiyle ilişkili her türlü bilginin yanı sıra bir ürün bilgisi sayfası da sağlayan bir Avrupa veri tabanına (EPREL) bağlıdır.

neige 613x202px

3PMSF sembolü
Kar Tanesi ve Üç Dağ Zirvesi Sembolü

"3PMSF" işaretli lastikler, özellikle karda kullanım için tasarlanmış ve nesnel testlerle tüm gereklilikleri karşılamış, gerçek kış performansını garanti eden lastiklerdir(4)

30 m(5)

Saatte 50 km hızda bir kış lastiği yaz lastiğine kıyasla karlı yollarda ortalama 30 m daha kısa mesafede fren yapar(5).

montagne 613x202px

BUZLU YOL TUTUŞU sembolü
Buzda fren mesafesi  

Yolla tek temas noktası olan lastikler, örneğin Kuzey Avrupa ülkelerinde karşılaşılan buzlu yollarda güvenli sürüş açısından çok önemlidir. Bu nedenle buzlu yolda performans, buzda bu tür lastiklerin daha kısa fren mesafesine sahip olduğunu vurgulayan bu yeni "Buzlu Yol Tutuşu" piktogramıyla gösterilmektedir.

1,4 m(6)

Saatte 20 km hızda buzlu yol lastiği referans Dört Mevsim lastiğe kıyasla en az 1,4 m daha kısa mesafede fren yapar.(6)
Buzlu yol lastikleri özellikle buzlu ve yoğun karlı yol yüzeyleri için tasarlanmıştır ve sadece çok sert iklim koşullarında (ör. düşük sıcaklıklarda) kullanılmalıdır. Buzlu yol lastiklerini daha ılıman iklim koşullarında kullanmak (ör. yağmurlu havalar ya da ılıman iklimler) özellikle ıslak zemin yol tutuşu, normal yol tutuşu ve aşınma açısından düşük performansa yol açabilir.

Yakıt verimliliğini ve yol güvenliğini iyileştirmek için başka ne yapabilirim?

Sürüş biçiminiz de yakıt tüketimi ve yol güvenliğinizi büyük oranda etkiler. Neyse ki, bunları iyileştirmek için yapabilecekleriniz konusunda birçok ipucu var:

Ekonomik sürüş

bunlardan biridir. Düzgün ve hafif sürüş yakıt tüketiminizi ciddi oranda düşürmeye yardımcı olabilir. Burada daha fazla ipucu ve tavsiye bulabilirsiniz.

Durma mesafelerine

her zaman uyulmalıdır. Güvenli mesafeleri korumak, aracınızı yavaşlatmanız gerektiğini önceden fark etmenizi ve bunun için motor frenini kullanmanızı sağlar. 

Lastik basıncı

düzenli olarak kontrol edilip (özellikle uzun yolculuklardan önce) yakıt verimliliği ve ıslak zemin yol tutuşu optimize edilmelidir.  Lastik basıncınızı nasıl kontrol edeceğinizi buradan öğrenin.

Organize olun

yola çıkmadan önce yolculuğunuzu planlayıp trafiği kontrol ederseniz zaman ve yakıt tasarrufu yaparsınız! 

scott clark

Scott Clark
MICHELIN Genel Müdür Yardımcısı

Otomotiv, Motor Sporları, Deneyimler ve Amerika Kıtası
Grup İcra Kurulu Üyesi

Michelin'in yenilikçi ruhu

Michelin'in sürekli peşinde olduğu gelişmeler; güvenli, etkili, herkesin erişebildiği ve daha yeşil bir hareketlilik sunmayı amaçlar. Yaptığımız her lastiğin kalbinde yenilik vardır.

"Görebileceğiniz gibi, çevresel hususlar stratejik önceliklerimizin merkezindedir. Çevresel ayak izini daha hızlı azaltmak isteyen Michelin, tüm üretim tesislerindeki CO2 emisyonlarını 2030 yılı itibarıyla 2010 yılına kıyasla %50 oranında azaltmayı, 2050 itibarıyla ise tamamen karbon nötr olmayı hedeflemektedir. Michelin ayrıca, bir yandan lastiklerini yenilenebilir ve geri dönüştürülmüş malzemelerden üretmek ve diğer yandan lastik performanslarını daha da iyileştirmek için çözümler geliştirmektedir. 2030 itibarıyla MICHELIN lastikleri, 2010 yılına kıyasla %20 daha fazla enerji tasarruflu olacak. Gelecekte her şey daha sürdürülebilir olacak!"

İlginizi çekebilecek diğer makaleler

Yasal bilgiler

(1) Litre başına 1,15 £ olmak üzere 40.000 km mesafede 150 litre yakıt tasarrufu esas alınarak (ağırlıklı ortalama). Bu etki araca ve sürüş koşullarına bağlı olarak değişebilir. UN ECE R117 düzenlemesinde belirlenen test yöntemine göre ölçülen performans.
(2) UN ECE R117 düzenlemesinde belirlenen test yöntemine uygun olarak, aracın hızını saatte 80 km'den 20 km'ye düşürerek ölçülen frenleme performansı.
(3) UN ECE R117 düzenlemesinde belirlenen test yöntemine uygun olarak, saatte 80 km hızda seyahat ederken motor durdurulduğunda ölçülen gürültüdür.
(4) ETRTO yöntemine göre kış koşullarındaki fren etkinliği testi (Avrupa Lastik ve Jant Teknik Organizasyonu).
(5) Kış lastiği ile yaz lastiği arasındaki ortalama fren mesafesi farkı. Karlı zeminde 50 km/s hızdan 0 km/s hıza düşüşte elde edilen fren mesafesi. -5°C'de 205/55 R16 üzerinde yapılan TÜV SÜD 2013 testleri.
(6) ISO Norm 19447'de belirtilen test yöntemine uygun olarak, aracın hızını saatte 20 km'den 5 km'ye düşürerek ölçülen buzda frenleme performansı.

Desteklenmeyen bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz
Kullanmakta olduğunuz tarayıcı bu web sitesi tarafından desteklenmiyor. Bu nedenle bazı fonksiyonlar istendiği gibi çalışmayabilir. Ayrıca sayfa açılırken sorunlar görülebilir. Bu web sitesini en iyi şekilde kullanabilmek için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya tarayıcınızı güncelleyin.