Otomobil, SUV ve Van lastikleri hakkında İpuçları & Tavsiyeler
TPMS (Lastik Basıncı İzleme Sistemi), lastiklerinizin basıncının çok düşük olduğunu tespit etmenizi sağlar. TPMS, Avrupa'da 1 Kasım 2014'ten itibaren (ABD'de 2007'den beri) zorunludur, bu da aracınızın bu tarihten sonra üretilmiş olması durumunda bununla donatılmış olduğu anlamına gelir.
Pratikte TPMS, lastik basıncı seviyenizi kontrol panelinde bir gösterge veya ikaz ışığı aracılığıyla görüntüleyebilir.
Lastik basıncı sensörü nasıl çalışır?
TPMS iki algılama sistemi üzerinde çalışabilir: doğrudan ve dolaylı.
Doğrudan sistem
Doğrudan sistemde, lastik basıncı sensörü aracılığıyla lastikteki veya supaptaki basınç bilgilerinden gerçek zamanlı olarak geri bildirim alınır. Bunlar kontrol panelindeki bilgileri sunmak için yerleşik bilgisayara gönderilir. Aracınıza bağlı olarak, bunlar farklı bir biçimde olabilir:
bir ikaz ışığı veya sinyal ışığı,
lastiklerinizin basınç seviyesini gösteren aracınızın resmi
Dolaylı sistem
Lastik basıncı, dolaylı sistemde, ABS (Kilitlenme Karşıtı Frenleme Sistemi) ve ESP (Elektronik Stabilite Programı) tarafından da kullanılan tekerlek dönüş hızına göre Lastik Basıncı İzleme Sistemi tarafından hesaplanır.
Düşük hava basıncı nedeniyle tekerleğin çapı azaldığında dönme hızı artar. Bilgiler daha sonra TPMS tarafından kontrol paneline gönderilir.
TPMS: avantajları ve dezavantajları
Bu sistemin avantajı, lastik basıncınızın otomatik olarak uyarılmasını sağlamasıdır. Her ay servis istasyonuna gitmek zorunda olmadığınızı düşünebilirsiniz, çünkü TPMS, lastiklerinizi yeniden şişirme zamanının ne zaman geldiğini size söylemek için hizmetinizdedir. Ancak biz bunu önermiyoruz.
TPMS’nin dezavantajı bulunmamaktadır: sadece lastikleriniz ortalama 0,4 bar civarında olan havasının %20'sini kaybettiğinde devreye girer.
Peki bu niçin bir sorun?
Çünkü bu basınç seviyesinde lastiğe zaten yeterince hava basılmadığı düşünülür ve yetersiz hava basılmış bir lastiğin erken aşınmaya yol açtığı zaten bilinmektedir. Lastiğiniz erken aşınırsa, beklenenden daha erken değiştirilmesi gerekecektir. Bu durum ekstra maliyet anlamına gelir. Bu gösterge ne kadar kullanışlı olsa da, lastiklerinizi erken değiştirmek zorunda kalmamak için lastik basıncınızı ayda bir kez kontrol etmeniz önerilir.
TPMS nasıl ayarlanır?
Özel bir şey yapmanıza gerek yok, çünkü uyarı sistemi lastikleriniz için optimum basınca ayarlanmıştır. Lastiklerinizden birine yeterince hava basılmadığında (yani basıncı önerilen basıncın %20'sinden az olduğunda), kontrol panelinde bir ışık görünecektir. Bu, aracınızdaki lastiğin etkilendiğini belirten TPMS'nizdir.
TPMS tekrar ne zaman kalibre edilmeli?
Farklı bir lastik ebadı seçerseniz, önerilen basıncın orijinal lastikten farklı olması mümkündür.
Bu durumda, bir profesyonelin TPMS'yi yeniden ayarlaması gerekir, böylece bu yeni yapılandırmayla ilgili herhangi bir basınç düşüşüne karşı sizi uyarır.
Lastik basıncı sensörü değişimi
Lastik basıncı sensörlerinin teorik ömrü 5-7 yıldır. Bunun nedeni, lastik basıncı sensörlerinin otobanda sürüş sırasında korozyona, şoka ve yüksek hıza maruz kalmasıdır.
Bir arıza durumunda, arızalı lastik basıncı sensörünün değiştirilmesi için bir profesyonelle iletişime geçebilirsiniz.