
Otomobil, SUV ve Van lastikleri hakkında İpuçları & Tavsiyeler
Önde ve arkada farklı lastikler kullanılabilir mi? Farklı lastik markaları birlikte kullanılabilir mi? Aynı dingilde farklı diş derinlikleri söz konusu olabilir mi? Size uygun çözümü bulmanız kolay olmasa da MICHELIN nelerin mümkün olup nelerin olmadığını anlamanıza yardımcı oluyor.
1 - ÖNE ve ARKAYA farklı lastikler takma
Ön ve arka lastiklerde farklı aşınma seviyeleri söz konusu olabilir mi?
Bir araçtaki lastikler, önde ve arkada farklı oranlarda aşınır. Yeni bir araç satın aldığınızda veya aynı anda dört lastiği birden değiştirdiğinizde, önden çekişli araçlardaki lastikler, arka lastiklerden daha hızlı aşınmaya meyillidir. Bu nedenle ön ve arka lastikler arasında diş derinliği farkı olması normaldir. Aşınma göstergelerine ulaşılmadığı müddetçe yasa bu durumu yasaklamaz.

İki lastiğin yenileriyle değiştirilmesi: Bu lastikleri öne mi yoksa arkaya mı takmalısınız?
Arka dingildeki diş derinliği daha fazla olan lastikler daha iyi çekiş ve ıslak zemin yol tutuşu sağlar ve suyu daha iyi tahliye eder; bu sayede ıslak zeminlerde arkadan savrulmanın ve araç stabilitesinin kaybolmasının önüne geçilmesine yardımcı olurlar.
Ön dingildeki diş derinliği daha fazla olan lastikler, ıslak zeminde düz çizgide frenleme ve durma mesafesini iyileştirebilir.
Yalnızca iki lastik değiştirilecekse ve bir lastik servisi uzmanının tavsiyesi yoksa veya tüketici aksini tercih etmiyorsa MICHELIN, genellikle yeni lastiklerin arka dingile takılmasını tavsiye eder.
Önde ve arkada farklı marka lastikler kullanılabilir mi?
Buna karşı çıkan bir yasa yoktur. Örneğin öne MICHELIN lastikleri, arkaya başka markanın lastiklerini takabilirsiniz.

Ön ve arka lastiklerde farklı lastik sırtları söz konusu olabilir mi?
Öne ve arkaya farklı markaların lastiklerini takmanın mümkün olduğunu gördük. Öne ve arkaya, aynı markanın farklı lastik sırtı desenlerine sahip lastikler takmak da mümkündür

Önde ve arkada yaz ve kış lastikleri bir arada kullanılabilir mi?
Yasal olarak bu kullanım yasak değildir fakat Michelin uzmanları bunu tavsiye etmez. Neden mi? Çünkü yol ve hava koşulları lastiklerin farklı davranmasına neden olabilir.
Örneğin, öne yaz lastikleri ve arkaya kış lastikleri takmanız halinde: kışın arka lastikleriniz iyi yol tutuşu sağlayacak ve patinaj riskiyle karşı karşıya kalmayacaksınız.
Diğer yandan yazın ise işler tersine dönecek: yaz lastiği kuru yollarda daha iyi tutuş sağlarken arka lastiklere takılı olan kış lastikleri nedeniyle “arkadan savrulma” riskiyle karşı karşıya kalacaksınız. Arkadan savrulma, aracın direksiyonla iletilenden çok daha fazla dönmesidir: patinajın başlangıcıdır.
Bu nedenle öne ve arkaya farklı mevsimlere özgü lastiklerin takılması önerilmez; ancak böyle bir durum söz konusuysa öne yaz lastiklerinin ve arkaya 4 mevsim lastik veya kış lastiklerinin takılması tercih edilebilir.

2 - Aynı dingile farklı lastikler takma
Aynı dingile farklı markalara, sırt desenlerine, diş derinliklerine veya mevsim özelliklerine sahip lastikler takılabilir mi?
Bu genellikle yasalarca yasaklanmıştır.
Hatta aynı dingildeki lastikler aynı modelde olmalıdır. Öte yandan geçici bir kullanım söz konusuysa tolerans gösterilir. Örneğin, lastiğiniz patladığı için yedek lastikle seyahat etmeniz durumunda. Bu durumda, lastiği değiştirmek için mümkün olan en kısa sürede bir uzmana başvurmalısınız.




Bu yasağın sebebi nedir?
Burada önemli olan boyutlardır. Farklı lastik üreticileri, farklı lastik modellerinde farklı çaplar hedefler. Bu nedenle aynı dingile farklı lastik takmanız halinde lastik çevresi değişebilir ve bu da ESP (Elektronik Stabilite Programı) ve dolaylı şişirme basıncı ölçümlerinde hatalara neden olabilir.
Sol ve sağdaki lastiklerin çevresi aynı olmazsa dönüş hızında farklılık olacak ve lastiğin hava basıncının yetersiz olduğu çıkarımında bulunan sensör, bir uyarı gönderecektir. Ayrıca bu durum, aracın yolun bir yönüne çekmesine veya ıslak zeminlerde sola ya da sağa döndüğünüzde farklı yanıtlar vermesine neden olabilir
Solda ve sağda farklı diş derinlikleri: Lastiklerden birinin patlaması halinde iki lastiği de değiştirmeli miyim?
Bir lastiğiniz patladıysa bu patlağın onarılabilir olması durumunda servisiniz lastiği onaracak ya da aksi durumda yeni bir lastikle değiştirecektir.
İki diş derinliği arasında çok fazla fark yoksa yalnızca patlak lastik değiştirilecektir. Aksi halde, iki lastiği de değiştirmeniz önerilecektir.

4x4 için farklı lastiklerin birlikte kullanılması
Jantların diferansiyel üzerindeki etkisi
İki dairenin büyüklükleri aynı olmadığından dönüşlerde iç jant, dış janttan daha yavaş hareket etmelidir. Bu nedenle diferansiyel ilgili ayarlamayı yaparak dönüşlerde her iki jantın da aynı hızla hareket etmesini önler.
Jantlar hakkında daha fazla bilgi almak için ''Jant Nedir?'' başlıklı blog içeriğimizi inceleyebilirsiniz.
4x4 araçlarda, lastikler önde ve arkada farklı dönüş mesafesine sahip olacak şekilde tasarlanır.
Bu farklı dönüş mesafelerine göre öne ve arkaya iletilen kuvvetin dağılımını yöneten bir diferansiyelle donatılırlar.
4x4 aracınıza, farklı dönüş mesafelerine sahip ve bu araç için tasarlanmamış lastikler takarsanız diferansiyel bozulacak ve artık kuvvet dağılımını yönetemeyecektir. Bu nedenle bu tür araçlar için üreticinin lastik tavsiyelerine uymak önemlidir. Ayrıca, 4x4 araca önde ve arkada farklı aşınma seviyelerine sahip lastikler takmadan önce de araç üreticisi tavsiyelerini kontrol etmenizi öneririz.
Şüphe halinde bir uzmana danışın.
Aracınız için en uygun lastiği bulun
Aracınızı veya lastik ebadınızı girin
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo