LE MANS 24 SAAT YARIŞI
Motor yarışları tutkusunun 100. yılını kutluyoruz
Le Mans 24 Saat Yarışı, dünyanın en meşhur ve prestijli otomobil yarışıdır. İlki 1923’te düzenlenen bu yarış şimdilerde 100. yılını kutluyor. Fransız araç üreticisi Chenard & Walcker iş birliğinde açılış etkinliğinin birincisi Michelin oldu. MICHELIN lastiklerinin uzun soluklu başarı hikayesinin başlangıcı. ACO (Automobile Club de l’Ouest) tarafından düzenlenen bu etkinlik FIA Dünya Dayanıklılık Şampiyonasının bir ayağını oluşturuyor. Serinin en uzun yarışı olan etkinlik aynı zamanda programın en uzun ve en hızlı turu niteliğinde (uzunluk: 13.626 km / ortalama hız: 240 kph).
Bu videoyu izlemek için YouTube'dan bazı çerezleri kabul etmeniz gerekecek. Çerez modülünü açmak için aşağıdaki butona tıklamanız yeterlidir.
Kazanmak için tek bir kural var: 24 saatte en uzun mesafeyi kateden araç kazanır.
2023’te ortalama 194,1 km/sa hızla 4659 km üzerinde yol alan (342 tur) Ferrari 499P #51, elde ettiği zaferle 325.000’den fazla izleyiciye müthiş bir seyir zevki sundu. Tıpkı 1923’te olduğu gibi yarışa yine yağmur damgasını vurdu; şiddetli yağış 62 yarışçıya zor anlar yaşattı. Yağış birçok aksaklığı da beraberinde getirdi; her ne kadar etkileyici bir yarış olsa da beklenen tempoya ulaşılması cumartesi gece yarısını buldu. Sonuç olarak 24 saatte liderin yaklaşık 40 kez değiştiğini gördük!
Le Mans 24 Saat Yarışı etkinliğinde 3 şampiyonluğu bulunan Allan McNish (1998, 2008 ve 2013) yarış lastiklerimizin üretim sürecinin perde arkasını anlatıyor! Bu lastiklerin nasıl ortaya çıktığı, tasarlandığı ve üretildiğinin yanı sıra lastiklerin dünyanın en önemli dayanıklılık yarışında araçlara yerleştirilmeden önce ne gibi testlerden geçtiği hakkında eşsiz bilgiler sizleri bekliyor. Ve tabii ki araçları zafere götüren en iyi performansın sağlanmasında mühendisler, teknisyenler ve sürücülerin rolü de unutulmadı. Bu beş bölümlük programdan çok daha fazlasını öğrenebilirsiniz.
Bu videoyu izlemek için YouTube'dan bazı çerezleri kabul etmeniz gerekecek. Çerez modülünü açmak için aşağıdaki butona tıklamanız yeterlidir.
Bu videoyu izlemek için YouTube'dan bazı çerezleri kabul etmeniz gerekecek. Çerez modülünü açmak için aşağıdaki butona tıklamanız yeterlidir.
Bu videoyu izlemek için YouTube'dan bazı çerezleri kabul etmeniz gerekecek. Çerez modülünü açmak için aşağıdaki butona tıklamanız yeterlidir.
Bu videoyu izlemek için YouTube'dan bazı çerezleri kabul etmeniz gerekecek. Çerez modülünü açmak için aşağıdaki butona tıklamanız yeterlidir.
Bu videoyu izlemek için YouTube'dan bazı çerezleri kabul etmeniz gerekecek. Çerez modülünü açmak için aşağıdaki butona tıklamanız yeterlidir.
Tüm hiper araba ve LMGTE Am araçları, MICHELIN Pilot Sport serisinde yer alan lastiklerle 2023 Le Mans 24 Saat Yarışı etkinliğinde buluşuyor.
Takımların iki tür “slick” lastik kullanımıyla sınırlı olduğu diğer Dünya Dayanıklılık Şampiyonası turlarından farklı olarak, Le Mans 24 Saat Yarışı düzenlemeleri uyarınca üç tip “slick” lastiklerin kullanımına izin veriliyor.
Hiper arabalar yarış sporunun en güçlü prototiplerinin yıldız sınıfını oluşturuyor (yaklaşık 1.000 hp). Bu kategoride Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus ve Vanwall tarafından kullanılan LMH (Le Mans Hiper Arabalar) arabalarının yanı sıra Porsche ve Cadillac tarafından çıkarılan LMDh (Le Mans Daytona hibrit) prototipleri bulunuyor.
Le Mans 24 Saat etkinliğinin 100. yılında Michelin’in lastik yanaklarına eklenecek özel bir renklendirme ile hangi aracın hangi lastiği kullandığı anlaşılabilecek.
Michelin, FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) ve ACO tarafından hiper araba prototiplerinin tek lastik tedarikçisi olmaya aday gösterilmiştir. LMGTE Am düzenlemeleri uyarınca lastik markaları arasında açık bir rekabete izin verilse de tüm yarışçılar 2018’den bu yana Michelin lastiklerini tercih ediyor.
Le Mans 24 Saat ve bu yarışa özel Michelin lastikleri hakkında daha fazla bilgi için 2023 Yarış Rehberimize göz atabilirsiniz.
1998’den bu yana arka arkaya gelen 26 zaferin de içinde bulunduğu toplam 32 başarısıyla Michelin, Le Mans 24 Saat’teki istisnai deneyimi ve eşsiz uzmanlığıyla dikkat çekiyor. 2023 yarışında yer alan 16 hiper araba prototipinin tümünde MICHELIN pilot spor lastikleri kullanılmıştır. Michelin ilk kez yıldız sınıfında yer alan bu denli çok sayıda araçla çalıştı. Bu yıl mücadeleye katılan markalar arasında bu kategoriye giren ilk küresel araba üreticisi olan Toyota’nın yanında Ferrari, Porsche, Cadillac ve Peugeot yer aldı. Bu anlamda zorlu bir görev üstlenen Michelin, Le Mans 24 Saat Yarışı etkinliğinin 100. yılının kazananı olmaya çalışan bu araçlara mümkün olan en rekabetçi lastiklerini sağlayacak.
The Hypercar drivers are all seasoned professionals and represent the cream of endurance racing. The list features several former Le Mans winners, as well as ex-Formula 1 drivers like Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi and the 1997 F1 World Champion Jacques Villeneuve.
Sébastien Buemi
Sébastien Bourdais
The LMGTE Am teams, which represent four prestigious makes (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette), have all elected to race on Michelin tyres. The driver crews are a mix of professionals and amateurs.
Porsche is the brand that is fielding the highest number of cars at this year's Le Mans 24 Hours, with four Hypercars and eight Porsche 911 RSR entries in LMGTE Am. Porsche and Michelin have been partners in motorsport for some 50 years.
Tümü deneyimli profesyonellerden oluşan hiper araç sürücüleri dayanıklılık yarışının en seçkin grubunu temsil ediyorlar. Listede birçok Le Mans 24 Saat Yarışı'nı kazanan eski şampiyonların yanı sıra Sébastien Bourdais ve Sébastien Buemi gibi Formula 1 eski yarışçıları ile 1997 F1 Dünya Şampiyonu Jacques Villeneuve yer alıyor.
2023 | Guidi/Calado/Giovinazzi | Ferrari 499P |
2022 | Buemi/Hartley/Hirakawa | Toyota GR010 Hybrid |
2021 | Conway/Kobayashi/Lopez | Toyota GR010 Hybrid |
2020 | Nakajima/Buemi/Hartley | Toyota TS050 Hybrid |
2019 | Nakajima/Buemi/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2018 | Buemi/Nakajima/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2017 | Bernhard/Hartley/Bamber | Porsche 919 Hybrid |
2016 | Jani/Lieb/Dumas | Porsche 919 Hybrid |
2015 | Hulkenberg/Bamber/Tandy | Porsche 919 Hybrid |
2014 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2013 | Kristensen/McNish/Duval | Audi R18 e-tron quattro |
2012 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2011 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 TDi |
2010 | Dumas/Bernhard/Rockenfeller | Audi R15 TDi |
2009 | Brabham/Gené/Wurz | Peugeot 908 HDi FAP |
2008 | Capello/Kristensen/McNish | Audi R10 TDi |
2007 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2006 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2005 | Kristensen/Lehto/Werner | Audi R8 |
2004 | Kristensen/Ara/Capello | Audi R8 |
2003 | Kristensen/Capello/Smith | Bentley Speed 8 |
2002 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2001 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2000 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
1999 | Winkelhock/Martini/Dalmas | BMW V12 LMR |
1998 | McNish/Aïello/Ortelli | Porsche 911 GT1 |