24 hours of Le Mans

LE MANS 24 SAAT YARIŞI

Motor yarışları tutkusunun 100. yılını kutluyoruz

İnsan, makine ve lastik denilince akla gelen en yüksek dayanıklılık yarışı

Le Mans 24 Saat Yarışı, dünyanın en meşhur ve prestijli otomobil yarışıdır. İlki 1923’te düzenlenen bu yarış şimdilerde 100. yılını kutluyor. Fransız araç üreticisi Chenard & Walcker iş birliğinde açılış etkinliğinin birincisi Michelin oldu. MICHELIN lastiklerinin uzun soluklu başarı hikayesinin başlangıcı. ACO (Automobile Club de l’Ouest) tarafından düzenlenen bu etkinlik FIA Dünya Dayanıklılık Şampiyonasının bir ayağını oluşturuyor. Serinin en uzun yarışı olan etkinlik aynı zamanda programın en uzun ve en hızlı turu niteliğinde (uzunluk: 13.626 km / ortalama hız: 240 kph).

Michelin and Le Mans 2023 - A rewarding journey - Michelin Motorsport

Kazanmak için tek bir kural var: 24 saatte en uzun mesafeyi kateden araç kazanır.
2023’te ortalama 194,1 km/sa hızla 4659 km üzerinde yol alan (342 tur) Ferrari 499P #51, elde ettiği zaferle 325.000’den fazla izleyiciye müthiş bir seyir zevki sundu. Tıpkı 1923’te olduğu gibi yarışa yine yağmur damgasını vurdu; şiddetli yağış 62 yarışçıya zor anlar yaşattı. Yağış birçok aksaklığı da beraberinde getirdi; her ne kadar etkileyici bir yarış olsa da beklenen tempoya ulaşılması cumartesi gece yarısını buldu. Sonuç olarak 24 saatte liderin yaklaşık 40 kez değiştiğini gördük! 

Allan McNISH ile MICHELIN’in Le Mans ödüllü lastiklerinin ardındaki sırları keşfedin

Le Mans 24 Saat Yarışı etkinliğinde 3 şampiyonluğu bulunan Allan McNish (1998, 2008 ve 2013) yarış lastiklerimizin üretim sürecinin perde arkasını anlatıyor! Bu lastiklerin nasıl ortaya çıktığı, tasarlandığı ve üretildiğinin yanı sıra lastiklerin dünyanın en önemli dayanıklılık yarışında araçlara yerleştirilmeden önce ne gibi testlerden geçtiği hakkında eşsiz bilgiler sizleri bekliyor. Ve tabii ki araçları zafere götüren en iyi performansın sağlanmasında mühendisler, teknisyenler ve sürücülerin rolü de unutulmadı. Bu beş bölümlük programdan çok daha fazlasını öğrenebilirsiniz.

Behind the Scenes - Episode 1 -The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 2 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 3 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 4 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 5 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

MICHELIN’in hiper arabalar ve LMGTE Am sınıfındaki araçlara yönelik Pilot Sport serisi

Tüm hiper araba ve LMGTE Am araçları, MICHELIN Pilot Sport serisinde yer alan lastiklerle 2023 Le Mans 24 Saat Yarışı etkinliğinde buluşuyor.

bannière pneu

Takımların iki tür “slick” lastik kullanımıyla sınırlı olduğu diğer Dünya Dayanıklılık Şampiyonası turlarından farklı olarak, Le Mans 24 Saat Yarışı düzenlemeleri uyarınca üç tip “slick” lastiklerin kullanımına izin veriliyor.

Hiper araba takımları üç tip “slick” lastikten birini seçebiliyor (Yumuşak, Orta, Sert). 

  • Yumuşak: 15°C altındaki sıcaklıklar veya gece yarışları. 
  • Orta: 15°C üzerindeki sıcaklıklar. 
  • Sert: 30°C üzerindeki sıcaklıklar. 
  • Nemli ve çok ıslak arası değişen kategorilerde çok amaçlı WET seçeneği de mevcut. 

 

Hiper arabalar yarış sporunun en güçlü prototiplerinin yıldız sınıfını oluşturuyor (yaklaşık 1.000 hp). Bu kategoride Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus ve Vanwall tarafından kullanılan LMH (Le Mans Hiper Arabalar) arabalarının yanı sıra Porsche ve Cadillac tarafından çıkarılan LMDh (Le Mans Daytona hibrit) prototipleri bulunuyor.

LMGTE AM araçları üç farklı “slick” lastik ile ıslak hava koşullarına özel iki lastikten birini seçebiliyor. 

  • Yumuşak: örneğin 20°C altındaki sıcaklıklar veya gece yarışları. 
  • Orta: 15°C ve 35°C arası sıcaklıklar. 
  • Sert: 30°C üzerindeki sıcaklıklar. 
  • Yağış lastikleri: Michelin’in Drying Wets (kurutma koşulları için) ve Full Wets (şiddetli yağış için) lastikleri benzer diş modellerine sahiptir. 

 

Le Mans 24 Saat etkinliğinin 100. yılında Michelin’in lastik yanaklarına eklenecek özel bir renklendirme ile hangi aracın hangi lastiği kullandığı anlaşılabilecek.

Michelin, FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) ve ACO tarafından hiper araba prototiplerinin tek lastik tedarikçisi olmaya aday gösterilmiştir. LMGTE Am düzenlemeleri uyarınca lastik markaları arasında açık bir rekabete izin verilse de tüm yarışçılar 2018’den bu yana Michelin lastiklerini tercih ediyor.

Le Mans 24 Saat ve bu yarışa özel Michelin lastikleri hakkında daha fazla bilgi için 2023 Yarış Rehberimize göz atabilirsiniz.

Büyük araç üreticilerinin Le Mans’daki tercihi Michelin

1998’den bu yana arka arkaya gelen 26 zaferin de içinde bulunduğu toplam 32 başarısıyla Michelin, Le Mans 24 Saat’teki istisnai deneyimi ve eşsiz uzmanlığıyla dikkat çekiyor. 2023 yarışında yer alan 16 hiper araba prototipinin tümünde MICHELIN pilot spor lastikleri kullanılmıştır. Michelin ilk kez yıldız sınıfında yer alan bu denli çok sayıda araçla çalıştı. Bu yıl mücadeleye katılan markalar arasında bu kategoriye giren ilk küresel araba üreticisi olan Toyota’nın yanında Ferrari, Porsche, Cadillac ve Peugeot yer aldı. Bu anlamda zorlu bir görev üstlenen Michelin, Le Mans 24 Saat Yarışı etkinliğinin 100. yılının kazananı olmaya çalışan bu araçlara mümkün olan en rekabetçi lastiklerini sağlayacak.

Tümü deneyimli profesyonellerden oluşan hiper araç sürücüleri dayanıklılık yarışının en seçkin grubunu temsil ediyorlar. Listede birçok Le Mans 24 Saat Yarışı'nı kazanan eski şampiyonların yanı sıra Sébastien Bourdais ve Sébastien Buemi gibi Formula 1 eski yarışçıları ile 1997 F1 Dünya Şampiyonu Jacques Villeneuve yer alıyor.

Le Mans 24 Saat Yarışı sonuçları: Michelin’in 1998’den bu yana ardı ardına gelen 26 zaferi

2023

Guidi/Calado/Giovinazzi

Ferrari 499P

2022

Buemi/Hartley/Hirakawa                   

Toyota GR010 Hybrid

2021               

Conway/Kobayashi/Lopez                

Toyota GR010 Hybrid

2020               

Nakajima/Buemi/Hartley                   

Toyota TS050 Hybrid

2019

Nakajima/Buemi/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2018

Buemi/Nakajima/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2017

Bernhard/Hartley/Bamber                 

Porsche 919 Hybrid

2016

Jani/Lieb/Dumas                               

Porsche 919 Hybrid

2015

Hulkenberg/Bamber/Tandy               

Porsche 919 Hybrid

2014

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2013

Kristensen/McNish/Duval                  

Audi R18 e-tron quattro

2012

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2011

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 TDi

2010

Dumas/Bernhard/Rockenfeller          

Audi R15 TDi

2009

Brabham/Gené/Wurz                        

Peugeot 908 HDi FAP

2008

Capello/Kristensen/McNish               

Audi R10 TDi

2007

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2006

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2005

Kristensen/Lehto/Werner                  

Audi R8

2004

Kristensen/Ara/Capello                     

Audi R8

2003

Kristensen/Capello/Smith                 

Bentley Speed 8

2002

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2001

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2000

Biela/Kristensen/Pirro                         

Audi R8

1999

Winkelhock/Martini/Dalmas              

BMW V12 LMR

1998

McNish/Aïello/Ortelli                         

Porsche 911 GT1

Desteklenmeyen bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz
Kullanmakta olduğunuz tarayıcı bu web sitesi tarafından desteklenmiyor. Bu nedenle bazı fonksiyonlar istendiği gibi çalışmayabilir. Ayrıca sayfa açılırken sorunlar görülebilir. Bu web sitesini en iyi şekilde kullanabilmek için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya tarayıcınızı güncelleyin.