Electric car range

Elektrikli araç menzilini hangi faktörler etkileyebilir?

Otomobil, SUV ve Van lastikleri hakkında İpuçları & Tavsiyeler

Akünüzün enerji tüketimi yalnızca kilometre performansına bağlı değildir. Elektrikli araç menzilini etkileyebilecek farklı faktörler de vardır. Bu faktörler nelerdir ve bunlardan bazıları nasıl optimize edilebilir? Bu içerikte size bu konudan bahsedeceğiz.

Akünüzün kapasitesi zaman içerisinde azalır 

Elektrikli aracınızın aküsü, kapasitesiyle orantılı bir maksimum menzile sahiptir. Öte yandan, bu kapasitenin zaman içerisinde azaldığını bilmeyenler de var. Arabanızın marka ve modeline bağlı olarak bu azalma az ya da çok önem taşıyabilir. 

İyi haber şu ki, her gün hızlı şarj kullanımından kaçınarak veya mümkünse aracı uzun süreler boyunca sıcağa veya soğuğa maruz bırakmamaya dikkat ederek bu durumu geciktirebilirsiniz. 

Dış ortam sıcaklığı elektrikli araç menzilini etkiler

Sıcak veya soğuk havada sürüş, elektrikli araç menzilini etkileyen bir faktördür. Peki neden? Bunun nedeni akünün ve sürücünün ideal sıcaklıkta tutulması için enerji harcanmasıdır. 

  • Soğuk havalarda, sizi araç içerisinde ısıtmak ve aynı zamanda düşük sıcaklıklar nedeniyle akünün arızalanmasını önlemek için enerji kullanılır. 
  • Sıcak havalarda, sizi serinleten klima da enerji tüketir. Aynı durum, fazla ısınmanın önüne geçmek için aküyü soğuturken de geçerlidir. 
Soğuk hava elektrikli araç menzilini etkiler.

Elektrikli araç menzilini etkileyen faktörlerden biri de hızdır

Ne kadar hızlı sürerseniz elektrikli araç menziliniz o kadar etkilenir. Bunun nedeni, aracınızın aerodinamiğine bağlı olarak az ya da çok önem taşıyan “sürtünme kuvvetidir”. Bu olgunun doğrusal olmadığı unutulmamalıdır: hız arttıkça tüketim de hızlanır.

Neyse ki elektrikli araçların tasarımında ilerleme kaydedildi ve araçlar artık daha aerodinamik olduğundan daha az sürtünme oluşturuyor. Öte yandan üreticiler araçlarının kütlesini azaltmak için tasarımlarını optimize etmeye devam ediyor.

Yuvarlanma direnci, elektrikli araç menzilini azaltabilir

Yuvarlanma direnci, elektrikli araçlar için önemli bir faktördür. Lastiğiniz bir yüzey üzerinde yuvarlandığında meydana gelen sürtünme, üstesinden gelmek için enerji kullanımı gerektiren bir direnç oluşturur. Direnç ne kadar fazlaysa o kadar fazla enerjiye ihtiyaç vardır ve bu nedenle elektrikli aracınızın menzili etkilenir. Söz konusu direnci azaltacak şekilde optimize edilmiş bir lastiğin elektrikli araç menzilini iyileştirme sebebi işte budur.

Yuvarlanma direnci ve enerji tasarruflu frenleme

Elektrikli araçlar, enerji tasarruflu frenleme sistemi sayesinde frenleme esnasında enerjiyi geri kazanabilme özelliğine sahiptir. Bisiklet dinamosu gibi çalışır: tekerlekler motoru döndürür ve motorun dönüşü aküyü şarj eder.

Öte yandan lastik, yuvarlanma direnci yüksekse, şarj etmek üzere aküye iletilmesi gereken bu enerjinin bir kısmını tüketir. Bu nedenle elektrikli araçların, yuvarlanma direnci optimize edilmiş lastiklerle donatılması önemlidir.

Elektrikli araç menzilini artıran lastikler tercih edin

michelin e primacy g1 0590 compositing jante v1 20201021 nj

Uzun yıllara dayanan inovasyon gücümüz sayesinde, optimize edilmiş yuvarlanma dirençlerine sahip tüm lastik serilerimiz elektrikli araçlara uygundur. Ürün seçimi, kullanım şeklinize göre yapılmalıdır.
Elektrikli araç menzili sizin için öncelikliyse, özellikle bu amaç doğrultusunda etkin bir şekilde uyarlanmış ve özel olarak tasarlanmış enerji tasarruflu lastiklerimiz var: MICHELIN e.Primacy (yaz lastiği) ve MICHELIN Pilot Sport EV
 

Tüm hava koşullarına uygun bir lastik arıyorsanız, en uygun seçim MICHELIN CrossClimate 2 olacaktır. 

MICHELIN e.Primacy, elektrikli araç menzilini iyileştiren enerji tasarruflu bir lastiktir 

Ekolojik etkiyi de azaltan lastikler

Daha ağır olduğundan, elektrikli bir araçta oluşan aşınma (lastiklerin yol üzerindeki sürtünmesiyle bağlantılı olarak parçacık emisyonu), içten yanmalı motora sahip bir araçtan daha fazladır.

Bir elektrikli araç için doğru lastikleri seçmek bu nedenle çevre açısından büyük önem taşır. MICHELIN lastikleri, yuvarlanma direnci açısından optimize edilmenin ve dolayısıyla elektrikli araç menzilini korumanın yanı sıra aşınmayı azaltacak şekilde de optimize edilir.

Yaklaşık yüz adet lastikteki aşınmanın karşılaştırıldığı Mart 2022(1) tarihli ADAC çalışmasına göre MICHELIN, güçlü performanstan ödün vermeden rakip markalardan(2) %28 daha az parçacık emisyonu oluşturarak çevresel açıdan en iyi marka seçilmiştir.

Doğru basınç, elektrikli araç menzilini iyileştirir

Doğru lastik seçiminin akü ömrü ve çevre üzerinde olumlu etkiye sahip olabilmesi için bu lastiklerin aynı zamanda doğru lastik basıncında tutulması gerekir. Gerçekten de doğru basınç, lastiklerin tasarlandıkları performansı sunmasına ve dolayısıyla elektrikli araç menzilini iyileştirmenize yardımcı olur.

Bu tavsiye edilen basınç (sürücünün kapısında ve bazı durumlarda yakıt deposunda belirtilir), yuvarlanma direncinin optimize edilmesine, daha az aşınmaya, daha iyi güvenliğe olanak tanır ve lastiğinizin daha uzun süre dayanmasını sağlar.

Sürüş tarzınız Elektrikli araç menzilini etkileyebilir

Sürüş tarzı, içten yanmalı araçlara kıyasla özellikle elektrikli araçlarda enerji tüketimini ciddi oranda etkileyebilen diğer bir faktördür. Örneğin, sportif bir sürüşte daha fazla enerji tüketilecektir.

Aküde mümkün olduğunca fazla enerji depolamak ve elektrikli araç menzilini artırmak için sezgisel frenleme yapmayı ve frenler yerine mümkün olduğunca enerji tasarruflu frenlemeyi kullanmayı düşünebilirsiniz.

Sportif sürüşte daha fazla enerji tüketilir ve dolayısıyla elektrikli araç menzili azalır

Yüzey

Aracı kullandığınız yüzey de elektrikli araç menzilini etkileyebilir. Dağlık yollarda sürüşün, pürüzsüz ve düz yollara göre akü üzerinde daha fazla etkisi olacağı açıktır.

Yukarıda bahsedildiği gibi hız, sürtünme kuvvetiyle birlikte akü tüketimini hızlandıracağından otobanda fazla hız yapılmaması tavsiye edilir. Hızınız ve seyahat edebileceğiniz mesafe, bir sonraki şarj noktasına olan mesafeye göre ayarlanmalıdır.

YASAL BİLDİRİMLER

(1) Lastik aşınması: Aşınma ve çevresel yükü / ADAC e.V. | 81360 München / Aralık 2021

(2) Mart 2022 tarihinde güncellenen, 2021 ADAC çalışması temelli kurum içi hesaplama. Test edilen tüm ürün gamları açısından MICHELIN lastikleri, 1000 km’de ortalama 122,3 g kaybeden premium rakiplere kıyasla 1000 km’de ortalama 95 g kaybediyor (%28 daha düşük).

 

Desteklenmeyen bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz
Kullanmakta olduğunuz tarayıcı bu web sitesi tarafından desteklenmiyor. Bu nedenle bazı fonksiyonlar istendiği gibi çalışmayabilir. Ayrıca sayfa açılırken sorunlar görülebilir. Bu web sitesini en iyi şekilde kullanabilmek için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya tarayıcınızı güncelleyin.