TÜRKİYE

Lastik esaslari

Tasarım harikası sırt deseni

Michelin 18 May 2010

Lastik Sırt Desenlerinin Önemi

Lastikler hakkında bu şekilde düşünmemiş olabilirsiniz ancak lastikler moda aksesuarları gibidir. Aracınızın tasarımını tamamlayan ve belirginleştiren mücevherlerdir. Lastikten sadece yol tutuş, çekiş gücü sağlaması beklenmemektedir aynı zamanda bir askı düzeneği elemanı olması da beklenmektedir. Bir araç tasarlandığında, lastik sırt deseni aracın mağaza zemininde dikkat çekmesini sağlayan temel bir etkendir.

Lastik desenlerinin tamamı bana aynı görünüyor!...

Hangi lastik deseninin daha iyi olduğunu söylemek sadece bakarak mümkün olmayabilir. Basitleştirmek gerekirse, yol ile aranızdaki teması sağlayan tek şey, dört el büyüklüğündeki kauçuktan yapılma bu lastik desenleridir. Bu nedenle, tahmin edebileceğiniz gibi, yüksek yol tutuş, durma kabiliyeti, performans ve güvenlik seviyeleri sağlanmasına aşırı derecede önem arz etmektedirler. Özellikle de elverişsiz hava koşullarında.  Bu da Michelin’in lastik sektöründeki en büyük araştırma ve geliştirme bütçesiyle araştırma ve geliştirmeye neden 4,000 kişi tahsis ettiğini açıklayan nedenlerinden birisidir.

Tread pattern

Yapısı, kullanılan malzemeler ve lastik sırt deseni

Bunlar, bir lastiğin güvenlik, kontrol ve maliyeti ile ilgili özelliklerini belirleyen unsurlardır. Yapı gözle görülememekle birlikte siyah kauçuk lastik sırt deseni tamamen görülebilmektedir. Bunların iki temel performans ölçütünü nasıl etkilediğine bir bakalım: 
  • Güvenlik (ıslak zemine tutunma)
  • Kontrol keyfi (kuru zeminde yol tutuş)

ISLAK ZEMİNLERDE YOL TUTUŞ

Islak zeminlerde lastik sırt deseninin rolünün anlaşılmaya başlanması için, bir su pompası gibi düşünmenizin faydası olur. Lastik sırt deseninizdeki kanalların sayısı ne kadar fazla olursa, temas yaması ve yol yüzeyi arasındaki suyun dışarıya pompalanabilmesi de o kadar fazla olmaktadır. O halde daha fazla yol tutuş meydana gelmektedir. Kayda değer bir şekilde, suyu toplamakta ve daha sonra sadece birkaç milisaniye içerisinde temas alanından dışarıya atmaktadır. Örneğin, 195/65 R 15 lastik ebadı saniyede hemen hemen 15 litre suyu dışarıya atabilmektedir.

Kertik oranı

  • Kertiğin kauçuğa oranı ne kadar yüksek olursa, lastik sırt deseninin suyu “depolama ve pompalama” kapasitesi de o kadar yüksek olmaktadır.

Biçim ve Tasarım

  • Bir drenaj sistemi olarak, lastik sırt desenlerinin biçimi (simetrik, yönelimli, asimetrik) temas alanından suyu ne kadar hızlı bir şekilde dışarıya boşalttıklarını belirlemektedir.

Kılcal kanallar

  • Bunlar lastiğin kauçuk yüzeyi boyunca yer alan ince kesiklerdir, ıslak ve buzlu koşullarda çekiş gücünü arttırmaktadırlar. Ön camdaki silecekler gibi, kılcal kanallar bir lastiğin kenarlarının ve kanallarının suyu dışarıya boşaltmasına yardımcı olmaktadır.

KURU ZEMİNDE YOL TUTUŞ

Lastik sırt deseninin sertliği hassas kontrole ve direksiyon girdilerine tepkiye katkıda bulunan temel unsurlardan birisidir.

Lastik sırt deseninin sertliği aşağıdakiler sayesinde elde edilmektedir:

Lastiğin profili

  • Kare şeklinde omuzlarla düz bir profil virajlarda iyi bir destek sağlamaktadır.

Kılcal damarların sıklığı

  • Lastik sırt desenindeki kanalların yüzdesi ne kadar düşük olursa, zeminle doğrudan temas halinde olan kauçuk miktarı o kadar fazla olmakta ve yol tutuş seviyesi de daha iyi olmaktadır.

Geniş lastik sırt blokları

  • Geniş lastik sırt blokları lastik sırt desenini katmanı boyunca hareketliliği sınırlandırmaktadır.

Kendi kendini kilitleyen kılcal kanallar

  • Birçok kılcal kanalın kestiği lastik sırt blokları lastik sırt deseninin sertliğini azaltacaktır. Bu etkiye karşı koymak için, yük altında birlikte kilitlenen karmaşık 3 boyutlu kılcal kanallar kullandık.

Lastikler kullanıldıkça, lastik sırt desenleri aşınmaktadır ve bu da çekiş gücü sağlanmasındaki etkinliklerini sınırlandırmaktadır. Bu nedenle, lastik sırt derinliğini en azından ayda bir kere kontrol ediniz. Lastik sırt deseni 1,6 mm’ye kadar aşındığında veya 1,6 mm’nin altına düştüğünde lastiklerin değiştirilmesi gerekmektedir. Çünkü artık yeterli güvenlik seviyesiyle aracınızı kullanmıyorsunuz demektir. Aşınmış bir lastik sırt deseni tehlikeli olabilir, bu nedenle değiştirilmesi gerekmektedir. Bayiiniz size bir diş ölçer tedarik edebilir.

Daha fazla bilgi için bakınız:
MICHELIN Lastik Seçme Aracı sayfası

En son görüntülediğiniz makaleler

Görüntülediğiniz bir makale bulunmamaktadır

  • Otomobil
  • 4x4 / suv
  • Kamyonet/Karavan
Loader