ana banner go rseli

Lastik ile İlgili İlginç Bilgiler Burada

15 Ağustos 2022 - 5 dakika

Lastikler hakkındaki temel bilgileri büyük olasılıkla biliyorsunuzdur ama lastiklerin aslında üretim aşamasında beyaz olduğunu biliyor muydunuz? Peki dünyanın en büyük lastiğinin 4,2 metre olduğunu? Okumaya devam edin.

Araba Lastikleri Üretim Aşamasında Beyazdır

Kauçuğun doğal rengi beyazdır. Bu sebeple de lastikler doğal hallerinde bırakılırsa beyaz renkte olur. Peki, lastikler neden siyah? Siyah renk; kire dayanabilmesi ve herhangi bir renkteki arabayı tamamlayabilmesi için tercih edilmiştir. Üstelik siyah rengin daha estetik durduğuna dair görüş de oldukça yaygındır.

rafineri 3

Lastikler Çeşitli Ürünlere ve Malzemelere Dönüştürülebilir

Günümüzde lastikler 110’dan fazla ürüne dönüştürülüyor. Harika bir girişim olmasının yanında, çöplüklerde son bulan hurda lastiklerin geri dönüştürülmesi, dünyadaki atık kauçuk miktarını da azaltıyor. Dünyada geri dönüştürülen lastikler yaygın olarak suni çim, yol ve oyun alanı paspası olarak kullanılıyor. Bu ürünlerin oluşturulması için lastikler, çelik çerçevelerinden çıkarılıyor ve şerit lastikler “kırıntı” adı verilen küçük kauçuk parçalarına ayrılıyor ve bu sayede geri dönüşüm için gerekli hammadde sağlanıyor.

demos 20220830 cb 47

 

Lastik Kelimesi ‘Kıyafet’ten Türemiştir

Lastik kelimesi İngilizce'de farklı yazımlara sahip. Amerika ve Yeni Zelanda'da "tire", İngiltere'de ise genelde "tyre" olarak yazılıyor. Ama ürün tekerlek için giysi olarak görüldüğünden, her ikisinin de İngilizce kıyafet/giysi anlamına gelen "attire" kelimesinden türediği biliniyor.

Dünyanın En Büyük Lastiği 5,5 Tondan Ağır ve 4,2 Metreden Uzun

Lastik ebatları genellikle bellidir. Fakat, Titan Tire isimli Amerikan firması, tasarladığı, standardın dışına çıkan dev lastiklerle tanınıyor. Bu lastikler ilk olarak madencilik uygulamalarında kullanılmak amacı ile Kanada’daki petrol kumu yataklarına gönderiliyordu. Günümüzde ise tüm dünyada büyük madencilik operasyonlarındaki makineler için kullanılıyor.

pile crossclimate2 0005

 

Uzay Mekiklerinin de Lastikleri Var

Uzay mekiğinin de tekerlekleri ve lastikleri vardır. Elbette tır lastikleri ile uzay mekiği lastikleri karşılaştırılamaz. Hatta tır lastiği bir kenara, Boeing 747 lastiği bile uzay mekiği lastiğine kıyas kabul etmez.

Şöyle ki, bir uzay mekiğinin lastiği bir kamyon lastiğinden öyle aman aman büyük olmamakla birlikte, ana iniş lastikleri bir Boeing 747 lastiğinin taşıyabileceğinin üç katını taşıyabilir; bu da saatte yaklaşık 400km’lik bir hızla iniş yapmak demek!

Lastiklerin Yan Taraflarında Üretildikleri Tarih Yer Alır

Nokta kodu (DOT) olarak da adlandırılan tarihlerin ilk ikisi lastiğin üretildiği yıldaki haftayı, son ikisi ise yılı belirtir; toplam dört haneli bir sayıdır. Mesela DOT kodunun sonunda 2722 sayısı yer alıyorsa, 2022 senesinin 27. haftasında üretildiğini anlayabilirsiniz. Özellikle ikinci el lastik satın almayı düşünüyorsanız bu tarihlere dikkat etmelisiniz.

pile crossclimate2 0003

 

Run–Flat Lastikler Havasız Bile Olsa Sınırlı Bir Süre Çalışabilir

Run – flat lastiklerde güçlendirilmiş yan duvarlar bulunur. Bu özellik, onlara lastikte hava olmadan da seyahat edebilme özelliğini veriyor. Lastiklerin havasız hareket edebilmesi, acil bir yol kenarı onarımı ihtiyacını ortadan kaldırıyor. Her lastik modeli bir kez patladığında, yapısal bütünlüğü tehlikeye sokuyor, onarmak yerine değiştirmeyi tercih etmeniz öneriliyor.

LEGO Group Dünyanın En Büyük Lastik Üreticisidir

1962 yılında LEGO Group, lastiklerini bir lego kiti ile tanıttı ve bu ürünler oldukça popülerlik kazandı. Ardından LEGO, 2011 yılında 318 milyon mini kauçuk lastik üretti. Bu sayede lastik markaları arasına giren LEGO markası, en büyük lastik üreticisi oldu.

İlk Araçlarda Topçu Tekerlekleri Kullanılıyordu

İlk araçlarda ağır topçu tekerlekleri kullanılıyordu. Bu tekerleklerin lastikleri, tekerleğe neredeyse sürgülenmiş gibiydi ve bir sorun olduğunda lastiği değiştirmeyi hayal etmek bile mümkün değildi.

İlk hava dolu lastiklerin patenti 19. yüzyıl başlarında alınmış olsa da, türünün ilk örneği olduğu için başarısız bir deneme olarak tarihe geçti.

Her Gün 6,8 Milyondan Fazla Lastik Üretiliyor

En fazla lastik üreten ülke Çin olarak biliniyor. Çin’in ardından ise ABD, Japonya, Güney Kore ve Almanya geliyor. Lastik üretiminin ilerleyen yıllar içerisinde 8,2 milyonun üzerine çıkması da bekleniyor.

gr001442

 

Mickey Thompson Kara Hız Rekorunu Kırmak İçin Kendi Lastiklerini İcat Etti

Mickey Thompson ve Gene Mcmannis, o günün piyasasında yüksek hızları kaldırabilecek hiçbir lastik olmadığından 500mph’de seyahat etmeye dayanabilecek türde lastik tasarlamayı denediler. Üstelik bunda epey başarılı oldular. 1960 yılında, kendi lastikleriyle 406.6 mph -yani 650.56 kph- hızla seyahat ederek dünya kara hız rekorunu kırdılar.

Sizin için lastikler hakkında birbirinden ilginç bilgileri derledik. Michelin lastikleri hakkında daha fazla bilgi almak ve çeşitli Michelin lastik modellerine göz atabilmek için michelin.com.tr adresini ziyaret edebilir, diğer blog yazılarımızı okuyabilirsiniz.

Desteklenmeyen bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz
Kullanmakta olduğunuz tarayıcı bu web sitesi tarafından desteklenmiyor. Bu nedenle bazı fonksiyonlar istendiği gibi çalışmayabilir. Ayrıca sayfa açılırken sorunlar görülebilir. Bu web sitesini en iyi şekilde kullanabilmek için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya tarayıcınızı güncelleyin.