Lastik Adam başlığı

Lastik Adam’ın ortaya çıkması: doğumu ve evrimi

Mickey Mouse ve Ronald McDonald’dan önce, tam yüz yirmi beş yıl önce Lastik Adam doğdu.
Lastik Adam maskotu, Tokyo’nun hareketli sokaklarından İngiltere’deki Cotswolds kasabasının dar ve dolambaçlı yollarına kadar her yerde. Hiç değişmeyen cazibesi nadir bir başarıya işaret ediyor: dili, kültürü ve coğrafyayı aşan bir karakter. 

Dünyanın en tanınmış maskotlarından birinin hikayesini keşfedin ve günlük bir nesnenin nasıl bir ikona dönüştüğünü öğrenin.

Lastik Adam nasıl ortaya çıktı?

André ve Édouard Michelin kardeşler 1889 yılında bir lastik şirketi kurdular. Kardeşler, kauçuk teknolojisinde hızlı ilerlemelerin yaşandığı bir dönemde yoğun bir uluslararası rekabetin içine girdiler. Yılmadan ilerlediler ve yeniliklere odaklandılar. Bu çalışmalarının sonucunda 1891’de ilk çıkarılabilir bisiklet lastiğini ürettiler.

Kendilerini şu soruyu sordular: Bu yenilikçi teknolojiyi nasıl pazarlayabiliriz?
Cevabı üç yıl sonra, Michelin kardeşler ürünlerini Lyon Evrensel Fuarında sergilediğinde buldular. Efsaneye göre Édouard, bir fuarda sergiledikleri bir yığın lastiğe bakarak “Kolları da eklersek bir adam yapabiliriz!” dedi. Kolları, bacakları ve yüz hatları eklendiğinde, üst üste yığılmış olan bu lastikler, bir gün dünyanın en ikonik logolarından biri haline gelecekti. Michelin kardeşler, vizyonlarını hayata geçirmek için mesleğinde O’Galop olarak bilinen bir isimle çalıştılar: Fransız karikatürist Marius Rossillon. Lastik Adam, 1898’de düzenlenen ilk Paris Motor Show fuarında görücüye çıktı.

O zamandan itibaren Lastik Adam her göründüğünde fazlasıyla ilgi çekti ve halkın gözünde güven ve sevgi oluşturma fırsatı haline geldi. Michelin kardeşler, tabiri caizse lastiklerin içindeki meleği gördüler ve onu serbest bıraktılar. Mermerin içinde yaşamakta olan figürleri özgürleştirdiğini iddia eden Michelangelo gibi, Michelin kardeşler de göz önünde fark edilmeyeni ortaya çıkararak sıradan bir endüstriyel ürünü olağanüstü bir kültürel ikona dönüştürdü. Yapılan bir araştırmaya göre, Lastik Adam dünya nüfusunun %90’ı tarafından biliniyor!

Efsaneye göre Édouard, bir fuarda sergiledikleri bir yığın lastiğe bakarak “Kolları da eklersek bir adam yapabiliriz!” dedi.
nunc est bibendum 352

“Bibendum” adı ve anlamı

Gözlüklü, puro içen, mumyaya benzeyen ilk Lastik Adam, bugün gördüğümüz dost canlısı maskottan çok farklıydı. İlk tasarlandığında, MICHELIN lastiklerinin ne kadar sağlam ve dayanıklı olduğunu ve daha pürüzsüz bir sürüş sağladığını kanıtlamak için cam kırıkları ve çivilerle dolu bir kadehi yudumlarken görünüyordu.

“Lastik Adam yoldaki engelleri içer” denilen ilk reklamlarda, “Yoldaki tümsekleri yuttuğu” tasvir ediliyordu. Bu unutulmaz imgenin çıkış noktası, Romalı şair Horace’ın “Nunc est Bibendum” sloganı. Bu Latince ifade, “Şimdi içme zamanı” anlamına geliyor.

Lastiklerinin şampiyonların tercihi olduğunu göstermek isteyen Michelin, motor sporları sürücülerine sponsor olmaya başlamıştı. Bibendum adı, popüler kültüre Paris-Amsterdam-Paris yarışı sırasında girdi. Figürün afişlerde ilk kez görünme zamanı da aynı yıl olmuştu.

Latince bilmeyen ancak lastik karakterini afişlerden tanıyan Fransız sürücü Léon Théry, André Michelin’i fark etmiş ve “Voilà Bibendum, vive Bibendum!” (İşte Bibendum, çok yaşa Bibendum!) diye haykırmıştı. Böylece, farkında olmadan ikonik karakterimizin adını da koymuş olduk.[1]

[1] Harp, Stephen L.. Marketing Michelin : advertising & cultural identity in twentieth-century France. United Kingdom, Johns Hopkins University Press, 2001, p24

Reklamlarda ve marka imajında Lastik Adam

Lastik Adam ister bir kamyonun tavanına yerleştirilsin, ister gösterge panelinde otursun, sürücülere koruyucu bir melek gibi kol kanat gerdi. 1950’lerden bu yana, araç kabini üzerine konulan büyük heykelcikler değerli koleksiyon parçaları haline gelmiş ve Bibendum markanın küresel elçisi olmuştur.

125 yıllık geçmişi boyunca Lastik Adam çeşitli şekillerde tezahür etti: kickboks, balo dansı, motosiklet sürme ve hatta yılan oynatma!

1970’lerden 2000’lerin başına kadar onu yaz sahillerinde gezinirken, Tour de France karavanında bulunan kalabalıkları eğlendirirken ve dünyanın dört bir yanındaki otomobil servis merkezlerinin önünde gururla dururken bulabilirdiniz. Sürücüleri, kollarını iki yana açarak, elini uzatıp selamlayarak, el sallayarak ya da koşarak karşılardı.

Kalite, performans ve güvenilirliği dillerin, nesillerin ve sınırların ötesine taşıyan Lastik Adam, müşteri hizmetlerine yönelik kararlılığımızı somutlaştırıyor.

Lastik Adam, nesiller boyunca güncelliğini koruyarak basılı afişlerden dijital animasyonlara evrildi. Evrensel olarak tanınan ve güvenilen bir markanın eşsiz bir sembolü haline geldi. Öyle ki, 2000 yılında Financial Times onu tüm zamanların en iyi logosu seçti! [2]

[2] https://business.michelin.co.uk/master/blog/articles/once-upon-a-time-the-michelin-man-mascot

affiche best logo en 352

Lastik Adam’ın tasarım evrimi

Zaman çarkı döndükçe Lastik Adam evrim geçirdi! Üst üste yığılmış ince bisiklet lastiklerinden oluşan ilk Bibendum, tombul ve centilmen görünüyordu. Sigara içme alışkanlığı, kelebek gözlükleri ve kadehiyle, fazlasıyla lüks olduğu zamanlarda otomobil alacak kadar parası olan zengin üst sınıfa hitap ediyordu. Ama bu durum yakında değişecekti...

Zamana ayak uyduruyoruz

Yirminci yüzyıl, otomobil alımlarında yeni bir çağ başlattı. Yollarda uygun fiyatlı otomobiller yaygınlaştı ve güvenlik endişeleri arttı. Bibendum da zamanla evrim geçirdi.

Üst sınıfa özgü gösterişini bırakan Lastik Adam, yeni ve daha geniş bir müşteri kitlesine hitap etmeye başlayacaktı. İçkiyi bıraktı; ki içki ve araba kullanmak birbirine tamamen zıt kavramlardı. Daha aile dostu, günlük bir görünüm benimsedi. Kelebek gözlükleri ve ardından da purosu gitti. İnce bisiklet lastiklerinden kalın kamyon lastiklerine geçiş yaptığı halde kilo verdi. Hem lastik üretimindeki teknolojik gelişmeleri hem de sağlık bilincine yönelik geniş kapsamlı değişimleri yansıtan modern ve dinamik bir figür haline geldi.

Değişmeyen tek bir şey kaldı: Bibendum’un doğal kauçuğu anımsatan saf beyaz rengi (dayanıklılık için karbon katkıları eklenen günümüz lastikleri siyahtır).

Böylece, her zaman içinde bulunduğu zamanı yansıtan ve hareketi, yeniliği, modernliği temsil eden bir maskot olarak bugün çok sevdiğimiz dost canlısı figür ortaya çıktı.

120 ans bibendum personnages 566

SIKÇA SORULAN SORULAR

Michelin’in kökleri nereye dayanıyor ve şirket nasıl kuruldu?

Michelin, Édouard ve André Michelin kardeşlerin 1889 yılında bir kauçuk fabrikasını devralması ve daha sonra sökülebilir pnömatik lastiği icat etmesiyle kuruldu.

 

Lastik Adam nasıl küresel marka elçisi oldu?

Lastik Adam yıllar içinde reklamcılıkta sevilen bir figür haline geldi ve eğlenceli ama güvenilir kişiliğiyle öne çıktı. Evrensel çekiciliği ve kaliteyle özdeşleştirilmesi, küresel bir simge olarak varlığını sürdürmesine yardımcı oldu ve insanlar üzerinde kalıcı bir etki oluşturdu.

 

Lastik Adam, Michelin’in tarihinde nasıl bir rol oynuyor?

Lastik Adam bizim kalite, yenilik ve güvenilirlik konusundaki kararlılığımızı temsil ediyor ve değerlerimizin kalıcı bir sembolü olarak görülüyor.

 

Michelin’in kuruluşundan bu yana gerçekleştirdiği en büyük yenilikler nelerdir?

Radyal lastik ve ilk sökülebilir lastik teknolojisi, Michelin’in gerçekleştirdiği en büyük yenilikler arasındadır. Tüm bu yenilikler lastik endüstrisinde devrim niteliğindedir. Hareket halinde daha iyi bir yaşam için her gün yenilikler yapmaya devam ediyoruz.

 

Michelin yıllar içinde lastik sektörünü nasıl etkiledi?

1889’dan bu yana lastik endüstrisini öncü gelişmelerle şekillendiren Michelin, sürüş güvenliğini ve konforunu artırmanın yanı sıra endüstri standartlarını da belirlemiştir.

 

Michelin’in müzesi var mı?

Evet. Fransa’nın Clermont-Ferrand kentinde bulunan l’Aventure Michelin, bir müzeden çok daha fazlası. Sergilenen nesnelerin sunuluş şekli, sürükleyici ortamı ve interaktif animasyonları sayesinde bu ziyaret, Lastik Adam’ın eşliğinde tadını çıkarabileceğiniz gerçek bir deneyim olacaktır. İnternet sitemizi ziyaret ediniz: https://laventure.michelin.com/en/

Desteklenmeyen bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz
Kullanmakta olduğunuz tarayıcı bu web sitesi tarafından desteklenmiyor. Bu nedenle bazı fonksiyonlar istendiği gibi çalışmayabilir. Ayrıca sayfa açılırken sorunlar görülebilir. Bu web sitesini en iyi şekilde kullanabilmek için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya tarayıcınızı güncelleyin.