liv img mich primacy4plusdry 20210922 v06 newbackplate

Araba lastiği geri dönüşümü

Otomobil, SUV ve Van lastikleri hakkında İpuçları & Tavsiyeler

Lastiklerinizi değiştirttiğinizde bunlara ne olduğunu hiç merak ettiniz mi? Aşağıda, araba lastiği geri dönüşümünün ardındaki hakikatin yanı sıra kendi ürünlerinin çevresel etkisini azaltmak için sürekli çaba sarf eden Michelin'in lastik geri dönüşümünü teşvik etmek için ne tür mücadeleler verdiğini irdeliyoruz.

Araba lastiği geri dönüştürülebilir mi?

İster günlük işe gidip geliyor olun, ister hafta sonları açık arazi gezisi yapıyor olun, belirli bir yol katettikten sonra, aracınızın lastikleri sonunda aşınma belirtileri göstermeye başlar. Lastikleriniz 1,6 mm diş derinliğine ulaştığında, yolda maksimum güvenlik sağlamak ve yasalara uygun olarak hareket etmek için bunları en kısa sürede değiştirmeniz gerekir.

Lastiklerinizi bazen hasar, patlama vs. gibi sebeplerden ötürü daha erken değiştirmeniz gerekebilir. Bu otomobil lastiği imhası, dünya genelinde her yıl yaklaşık 30 milyon ton lastiğin [1] değiştirilmesine ve potansiyel olarak atılmasına neden olmaktadır!
 
Peki ya size araba lastiklerinin geri dönüştürülebildiğini söylesek? Lastik endüstrisi esasında ömrünü tamamlamış ürün yönetimi konusunda en gelişmiş sektörlerden biridir. Kullanım ömrü sona eren lastiklerin yaklaşık %88'i [2] günümüzde toplanmakta ve bunların çoğunluğu geri kazandırılmaktadır, bu da plastik ambalajın [2] sadece %14'ünün geri dönüşüm yoluyla dönüştürüldüğünü düşündüğünüzde oldukça önemli bir rakamdır. 

Lastik geri dönüşümü aşamasından önce lastiğin çevre üzerindeki etkisini azaltmak için Michelin ürün ömrünün her aşamasında harekete geçmektedir.

Kullanım döngüsü değerlendirmesi

Araba lastikleri neyden yapılır? 

Basit görünmelerine rağmen, otomobil lastikleri esasında 200'ün üzerinde farklı malzemeden üretilmektedir. Bunlar arasında doğal ve sentetik kauçuk, karbon karası ve silika, takviye dolgu maddeleri, çelik ve tekstil takviyeleri ve kimyasal maddeler bulunmaktadır.

Otomobil lastiğin yapısı nasıldır?

Çoğu otomobil lastiği farklı katmanlardan oluşur. Bu da, Michelin gibi üreticiler için tüm farklı bileşenlerin yeniden kullanımını kolaylaştırmak amacıyla yenilikçi yeni yöntemler ve teknolojiler geliştirmeye çalışırken, lastik geri dönüşüm sürecine yeni bir karmaşıklık düzeyi katar. Bu otomobil lastiği katmanları genellikle sentetik kauçuk, tekstil elyaf kordon ve metal tellerden oluşur.

microsoftteams image 10

Araba lastiği geri dönüşümü nasıl yapılır?

Lastik geri dönüşümü süreci bayilerde, eski ve aşınmış lastiklerin çoğunlukla değiştirilmesi için aracınızı getirdiğinizde başlar. 

Lastiklerinizi lastik geri dönüşüm tesisine veya evsel atık geri dönüşüm merkezlerine de getirebilirsiniz. Fakat, buraya kaç adet lastik bırakabileceğinize dair bir sınırlama olabilir ve bununla ilgili ayrıca ücret ödeyebilirsiniz.

Michelin, dünyanın birçok ülkesinde lastik toplama sistemlerine dâhil olarak lastik geri dönüşüm endüstrisinin gelişimine aktif bir şekilde katkıda bulunmaktadır.

Michelin grubu, ortaklarıyla işbirliği içinde aşınmış lastikleri veya atıkları rejenere ham maddeye dönüştürmek için lastik geri dönüşümüne yatırım yapıyor, yenilikçi ve çığır açan teknolojiler geliştiriyor.
Enviro: karbon karası, yağ ve gaz gibi maddeleri geri kazanmak için kullanılan bir piroliz teknolojisidir.
Lehigh Teknolojileri: ömrünü tamamlamış kauçuk ürünlerin mikronize kauçuk ürünlere geri dönüşümünü sağlayan bir teknolojidir.
• Michelin, ömrünü tamamlamış lastik ham maddesinden ikincil ham maddelere kadar tam bir tedarik zinciri geliştirmeyi amaçlayan BlackCycle gibi araştırma programlarını koordine eder veya bunlara katkıda bulunur (7 endüstriyel ortak, 5 araştırma ve teknoloji kuruluşu (RTOs) ve 5 ülkeyi kapsayan bir inovasyon grubuyla).

End-of-life recycling solution

Size en yakın lastik geri dönüşümü tesisi 

Size en yakın lastik geri dönüşüm merkezi hakkında daha fazla bilgi edinmek için yerel belediyenize başvurun. Bazı ülkelerde, otomobil lastiği imha olanakları sunan size en yakın geri dönüşüm merkezini bulabileceğiniz çevrimiçi veritabanları vardır. 

Need new tyres? Find a MICHELIN tyre dealer near you :

banner dealer locator

Yakınınızdaki lastik bayilerini saniyeler içinde bulun

Şuna göre ara
Adres, şehir ya da posta kodu
Otomobil
  • Otomobil
  • Motorbike
Konumumu bul
Arama
Türkiye'de en çok arama yapılan 5 şehir

Araba lastiği geri dönüşümü neden önemlidir? 

Geri dönüşüm veya araba lastiği geri dönüşümü yoluyla otomobil lastiği imhası, üretimden kullanım ömrünün sonuna kadar yaşam döngüsü üzerindeki bir lastiğin çevresel ayak izini azaltmak için birlikte çalışabileceğimiz birçok yöntemden yalnızca biridir.

Michelin, lastiklerinin kullanım ömrünün her aşamasında, ham madde tedariki ve üretim safhasından kullanım ve geri dönüşüm aşamasına kadar lastiğin çevresel etkisini sınırlamak için eko-tasarım ilkesinden yararlanmaktadır.

Michelin, Tamamen Sürdürülebilir yaklaşımının bir parçası olarak ürünlerinin çevresel etkisini azaltmak için bir yandan sürekli çaba sarf ederken diğer yandan lastik geri dönüşümünü teşvik etmek için paydaşları ve endüstri ortaklarıyla birlikte sektörde harekete geçmektedir. Şirket, 2050 yılına kadar lastikleri %100 sürdürülebilir malzemelerden üretmeyi ve lastik enerji verimliliğini 2020 yılına kıyasla 2030 yılında %10 artırmayı hedeflemektedir.
 
Etkilerini azaltma süreci yalnızca bunlarla sınırlı değil – Michelin aynı zamanda nakliye lojistiğini en uygun hale getiriyor, MICHELIN e.PRIMACY lastiği gibi yakıt ve enerji tüketimini azaltan lastikler tasarlıyor ve diğer üreticilerle birlikte atıkların ham maddeye dönüştürülmesine yardımcı olacak en ileri yeni teknoloji geri dönüşüm süreçleri geliştiriyor.


Bu döngüsel ekonomi yaklaşımını Michelin'in 4R yaklaşımı ile tanımlayabiliriz: Azalt (Reduce), Yeniden Kullan (Reuse), Geri Dönüştür (Recycle) ve Onar (Renew).

Michelin’in 4R yaklaşımı

Michelin, farkındalığı artırıp kullanım ömrü sona eren lastiklerle ilgili çevresel etkilerin sınırlandırılmasına yardımcı olarak lastik geri dönüşüm sektörünü dünya genelinde geliştirmeyi hedeflemektedir. Örneğin Şili'de Michelin, uçtan uca bir deneyim sunacağı, yani eski lastikleri toplayıp rejenere materyalleri yeniden kullanarak ilk buldozer lastik geri dönüşüm tesisini inşa ediyor. 
 
Michelin'in ekonomik, çevresel, sosyal ve toplumsal konular başta olmak üzere tüm sorumluluk alanlarında dünyanın önde gelen yenilikçi, sorumlu ve üstün performanslı şirketlerinden biri haline getirmeyi hedefleyen Grubun Sürdürülebilir Kalkınma ve Hareketlilik stratejisi hakkında daha fazla bilgi edinmek için michelin.com adresini ziyaret edin.

KAYNAKLAR

[1] Kaynak: Deloitte araştırması – TIP 2019 – 45 ülke
[2] "Küresel ELT Yönetimi - yönetmelik, yönetim sistemleri, geri kazanım ve teknolojilerin etkileri
üzerine küresel bir bilgi birikimi", WBCSD & Lastik Endüstrisi Projesi

Desteklenmeyen bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz
Kullanmakta olduğunuz tarayıcı bu web sitesi tarafından desteklenmiyor. Bu nedenle bazı fonksiyonlar istendiği gibi çalışmayabilir. Ayrıca sayfa açılırken sorunlar görülebilir. Bu web sitesini en iyi şekilde kullanabilmek için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya tarayıcınızı güncelleyin.