Yuvarlanma direnci nedir?

Yuvarlanma direnci (RR), bir aracın hareket etmesi için ihtiyaç duyduğu enerji üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Bu nedenle, yanmalı motorlu araçlar için yaklaşık %20 doğrudan yakıt tüketimi ile bağlantılıdır veya elektrikli araçlar için batarya menzilidir. Lastik tasarımı yuvarlanma direncinin (RR) azalmasına yardımcı olabilir.

Yuvarlanma direnci nedir?

Öncelikle lastik yuvarlanma direnci fikrini anladığımızdan emin olalım. Adından da anlaşılacağı üzere yuvarlanma direnci, bir yüzey üzerinde yuvarlanırken araç lastiğinizin yaşadığı direnci ifade eder. Bu direncin başlıca nedenleri lastik deformasyonu, kanat sürtünmesi ve zeminle olan sürtünmedir. 

Yuvarlanma direnci ne kadar yüksek olursa üstesinden gelmek için o kadar fazla enerjiye ihtiyaç duyulur. Bu nedenle lastik yuvarlanma direncinin yakıt tüketimi (ve lastiklerinizin ne kadar dayanacağı) üzerinde önemli bir etkisi vardır. Yuvarlanma direncindeki %30'luk bir artış, fazla yakıt tüketiminin %3 ila %5'ini oluşturur.

Çeşitli unsurların yuvarlanma direnci üzerinde etkisi vardır: lastik basıncı, sırt, çap, genişlik veya lastiklerde veya yapımında kullanılan malzemeler. Örneğin lastik basıncıyla ilgili olarak, Fransa’daki yollarda yapılan çalışmalarda (1) otomobillerin %50'sinden fazlasının gerekli lastik basıncının en az 0,3 bar altında kullanıldığını göstermiştir. Bu durum, yuvarlanma direncinde önemli bir artışa neden olur: 0,3’ün altında hava basılmışsa %+6 ve 1 bar’ın altında hava basılmışsa %+30. 

epcy landing3 bg

Lastikler aynı zamanda yol tutuşu ile ilgilidir

Ancak, lastik direnci yine de gereklidir. Yol yüzeyi ile lastik arasındaki sürtünmeden kaynaklanan yuvarlanma direncinin bir kısmı çekiş gücü ile sonuçlanır ve yol tutuşu güvenlik için çok önemlidir. Çekiş gücü, hareket üretmek için gereken kuvvettir – lastiğin bir tarafa kaymasından ziyade bir yüzey üzerinde yuvarlanmasına neden olur.

Oluşturmuş olduğu ısı yoluyla enerji kaybına değil yuvarlanma direncine ihtiyacınız vardır. Aynı lastikte hem düşük yuvarlanma direncine HEM DE iyi bir yol tutuşuna sahip olmak mümkün müdür?
 

İşte Düşük Yuvarlanma Direncine Sahip lastikler!

LRR olarak da adlandırılan Düşük Yuvarlanma Direncine Sahip lastikler, enerji dağılımını azaltmak ve dolayısıyla yakıt tasarrufu sağlamak için tasarlanmıştır. Bu, lastiğin tüm yönlerinde uygulanan yeniliklerle yapılır: 

- Lastik yapısı, şekli ve sırt deseni: iç katmanların geometrisi ve doğası nedeniyle lastiğin mimarisi ve lastik sırtı tasarımı, lastiğin geçirdiği deformasyonun derecesi ile yuvarlanma direnci üzerinde büyük bir etkiye sahiptir.
- Lastiğin ağırlığı: aynı deformasyon için, bir cisim ne kadar büyükse o kadar fazla ısınır.
- Lastik karışımlarının ve lastikte kullanılan çeşitli bileşenlerin optimizasyonu: lastik tarafından emilen enerjiyi azaltmada önemli bir ilerleme kaynağıdır.

MICHELIN e.PRIMACY: düşük yuvarlanma direncine sahip otomobil lastikleri

Yuvarlanma direnci açısından kendi kategorisinde(2) en verimli lastik olan MICHELIN e.PRIMACY, mükemmel yuvarlanma direnci ile harika frenleme performansını birleştirir. Yuvarlanma direnci 3 avantaj sunar: azaltılmış yakıt tüketimi, daha az CO² emisyon ve daha fazla menzil.

Aynı zamanda MICHELIN e.PRIMACY, uzun süre boyunca mükemmel bir ıslak zeminde frenleme performansı sunar. 30.000 km sonra bile yeni bir lastikten beklenen standartları aşar. Genel olarak, lastiklerin yalnızca %1'i bu yuvarlanma direnci (A) seviyesini ıslak zeminde frenleme (A/B) seviyesiyle birleştirmeyi başarır. 

michelin e primacy g1 1421 compositing 20200922 nj

Yakıt tüketimi açısından düşük yuvarlanma direncine sahip lastikler ne kadar fark yaratır?

Michelin Bilim ve İnovasyon İletişim Direktörü Cyrille Roget, “Bir lastiğin yakıt tüketimi dolu bir deponun beşte birini temsil eder” diye belirtmektedir. "Bu durum lastik yuvarlanma direnci ile bağlantılıdır. Ve bu, depomuza koyduğumuz yakıt miktarını düşündüğümüzde hiç de azımsanacak bir oran değil. Dolayısıyla, doğru lastiği kullanmak gerçekten tasarruf etmenize yardımcı olabilir.”

Daha açık olmak gerekirse, MICHELIN e.PRIMACY lastiğinin düşük yuvarlanma direnci sayesinde sürücüler 100 km'de yaklaşık 0,21 litre ve lastiğin ömrü boyunca yaklaşık 80 € yakıt tasarrufu sağlarlar (3). Elektrikli bir araçta menzil, kategorisindeki diğer lastiklere kıyasla tahminen %7 oranında artar - bu da tahmini 400 km menzil için 30 km'dir (4).

Düşük yuvarlanma direncine sahip lastikler buna değer mi?

Düşük yuvarlanma direncine sahip lastikler sayesinde yakıt verimliliğindeki iyileştirmelerden yalnızca cüzdanınız yararlanmaz. Ayrıca [LIEN 1]daha çevre dostu sürüşe[/LIEN 1] yönelik atılmış bir adımdır. Yanmalı motor söz konusu olduğunda, yakıt tüketimini azaltarak fosil yakıt kullanımınızı da azaltırsınız. Bir elektrikli motor için daha uzun menzil, Avrupa'da enerjisinin %40'ında fosil yakıtları kullanan elektrik santrallerinden alan elektrik şebekesine olan talebin azalması anlamına gelir.

Bir lastiğin yuvarlanma direncini nasıl öğrenebilirim?

Avrupa'da lastik satın alırken, etikette yuvarlanma direnci sınıfını bulabilirsiniz. Üç parametre vardır: lastik enerji verimliliği (size yuvarlanma direnci hakkında fikir verir), ıslak zeminde lastik yol tutuşu ve lastik gürültü seviyesi. 1 Mayıs 2021 tarihinden itibaren bu etiketler güncellenecektir: A'dan E'ye kadar farklı sınıflandırmalar, yeni kar/buz performansı simgesi ve AB lastik veritabanı EPREL'e erişim imkânı sağlayan bir QR kod. Avrupa lastik etiketlerinin nasıl okunacağı hakkında daha fazla bilgi edinin!

Legal mentions

(1) 2000 yılında, MICHELIN "Havayı doldur" etkinlikleri sırasında Fransız otoyollarından toplanan veriler.

(2) MICHELIN e.Primacy lastik serisi, Rakip 1, Rakip 2, Rakip 3, Rakip 4 ve Rakip 5 markaları gibi Orijinal Ekipman uygulamalarına tahsis edilmemiş birinci sınıf yaz lastiklerinden biri olarak tanımlanmaktadır (yani otomobil üreticilerinin belirli hedeflerine ulaşmak için tasarlanmamıştır) fakat bu lastikler bayilerden satın alınabilir.
Yuvarlanma Direnci - Yuvarlanma Direnci testleri, Michelin’in talebi doğrultusunda, Applus Idiada tarafından Haziran (yeni) - Ağustos (2 mm perdahlanmış) 2020 tarihinde arasında 205/55 R16 91V ebadındaki lastikler kullanılarak MICHELIN e.PRIMACY (yeni: 5,58 kg/t & aşınmış: 5,13kg/t) ile MICHELIN PRIMACY 4 (yeni: 7,74kg/t & aşınmış: 6,25kg/t) ; Rakip 3 (yeni: 7,17kg/t & aşınmış: 5,81kg/t) ; Rakip 1 (yeni: 6,39kg/t & aşınmış: 5,49 kg/t) ; Rakip 1 (yeni: 8,93kg/t & aşınmış: 6,94 kg/t) ; Rakip 5 (yeni: 7,97kg/t & aşınmış: 5,54 kg/t) ; Rakip 2 (yeni: 7,01kg/t & aşınmış: 5,38 kg/t) ; Rakip 4 (yeni: 6,96kg/t & aşınmış: 6,30 kg/t) ; Rakip 4 (yeni: 8,79kg/t & aşınmış: 6,97kg/t) kıyaslanarak gerçekleştirilmiştir.

(3) Yeni lastiklerde, MICHELIN e·Primacy rakiplerinden 2 kg/t daha az ortalama Yuvarlanma Direnci üretir, bu da yakıt tüketiminde 0,21l/100km'ye varan azalmaya eşdeğerdir, CO2 emisyonunda VW Golf 7 1.5 TSI için 5g'ye varan kazanıma eşdeğerdir ya da bir VW e.Golf için otonomide %7'ye varan kazanıma eşdeğerdir. 
Kullanım sırasında MICHELIN e·Primacy rakiplerinden ortalama 1,5 kg/ton Yuvarlanma Direnci daha az üretir ve kazanım, yakıt üzerinde 80 € tasarrufa eşdeğerdir. Bu kazanım, 174 kg'a kadar kaydedilmiş C02'ye eşdeğerdir. Kullanım kazanımları, gerçek dayanım ömrü performansı dikkate alınarak ortalama yeni ve 2 mm aşındırılmış lastiklere göre hesaplanmıştır. Tüm kazanımlar 35.000 km taban ve 1,46 €/l yakıt fiyatı üzerinden hesaplanmıştır (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 weighted on the top 10 countries for motor vehicle movements on national and foreign territory - https://ec.europa.eu/ eurostat/web/transport/data/database). Gerçek yakıt ve maliyet tasarrufu, özellikle sürüş alışkanlığına, araca veya lastik basıncına bağlı olarak değişebilir,

(4) Artırılmış EV batarya aralığı ve CO2 azaltımı. Yeni lastiklerde, MICHELIN e.PRIMACY rakiplerinden 2 kg/t daha az ortalama Yuvarlanma Direnci üretir, bu da yakıt tüketiminde 0,21l/100km'ye varan azalmaya eşdeğerdir, CO2 emisyonunda VW Golf 7 1.5 TSI için 5g'ye varan kazanıma eşdeğerdir ya da bir VW e.Golf için otonomide %7'ye varan kazanıma eşdeğerdir.

Credits

Fotoğraf ve Video jenerikleri:
06photo / Adobe Stock
Michelin- ATALANTE - David CHAMBRIARD 
Michelin

Desteklenmeyen bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz
Kullanmakta olduğunuz tarayıcı bu web sitesi tarafından desteklenmiyor. Bu nedenle bazı fonksiyonlar istendiği gibi çalışmayabilir. Ayrıca sayfa açılırken sorunlar görülebilir. Bu web sitesini en iyi şekilde kullanabilmek için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya tarayıcınızı güncelleyin.