Lastik nasıl şişirilir?

Lastik şişirme işlemi, kendi güvenliğinizi ve yolcularınızın güvenliğini sağlayan önemli bir faktördür. Lastik basıncınız yanlışsa, erken lastik aşınması ve normalden daha yüksek yakıt tüketimi nedeniyle aracınızın kullanma maliyetleri de etkilenebilir.

Bu makalede, lastik basıncınızı ne zaman kontrol etmeniz gerektiğini ve lastikleri 3 basit adımda nasıl şişireceğinizi öğreneceksiniz. Lastik şişirmenin, lastiğinizin soğuk veya sıcak olmasına bağlı olarak farklı yapılması gerektiğini ve diğer lastikler kadar sık olmasa da yedek lastiğin de düzenli olarak kontrol edilmesi gerektiğini göreceksiniz. 

Alternatif olarak, benzin istasyonlarına taşınabilir lastik şişirme kompresörü konusuna ve de lastikleri nitrojenle şişirip şişirmemeniz gerektiği konusuna da değineceğiz.

Lastikleriniz doğru şekilde şişirilmediğinde ne tür riskler oluşur?

Lastikleriniz yeterince şişirilmemişse

  • Yakıt tüketiminiz artar
  • Lastikleriniz daha hızlı ve daha düzensiz bir şekilde aşınır. %20 oranında az şişirilmiş bir lastiğin ömrü %20 oranında          azalabilir. Örneğin yaklaşık 40.000 kilometre (25.000 mil) potansiyeline sahip bir lastik yaklaşık 8.000 (5.000 mil)            kilometre daha az bir performans gösterebilir.
  • Yol tutuşu tehlikeye girer ve yüksek hızda lastiğin patlamasına kadar gidebilecek ısıtma etkileri yaratır.
  • CO2 emisyonları da artar.

 

Lastikleriniz aşırı şişirilmişse

  • Lastik sırtının orta kısmında hızlı aşınma nedeniyle kullanım ömrü azalır
  • Özellikle ıslak zeminlerde yol tutuşu tehlikeye girer.

 

Lastik basıncınızı ne zaman kontrol etmelisiniz?

Bir lastik doğal olarak hava kaybeder: genellikle ayda yaklaşık 0,1 bar (1,45 PSI).
Bu olay, aşağıdakiler nedeniyle diğer sızıntı kaynakları tarafından da hızlanabilir:

  • Kazara patlama
  • Sibop bozukluğu: lastik her değiştirildiğinde sibop da değiştirilmelidir (basınç sensörlü siboplar dâhil)
  • Sibop kapağının olmaması: iyi bir sızdırmazlığı garanti etmek gerekir
  • Jantın durumu: lastik takılırken her seferinde jant temizlenmelidir



Bu nedenle ayda bir kez ve uzun bir araba yolculuğu öncesinde lastik basıncınızı kontrol etmenizi öneririz.

Basınç kaybının nedenleri hakkında daha fazla bilgiyi bu makalemizde bulabilirsiniz.

Lastiklerinizi uzun süre kullanmıyorsanız, örneğin lastiklerinizi yaz/kış lastiklerini değiştirmek için yılda iki kez değiştiriyorsanız, bunları aracınıza tekrar takarken lastik basıncını kontrol etmeniz hayati önem taşır.

Doğru şişirilmiş bir lastik daha güvenli, daha ekonomik ve daha çevre dostudur!

Lastiklerinizi bir benzin istasyonunda lastik şişirme pompasıyla şişirebilirsiniz

Lastikler 3 adımda nasıl şişirilir?

Adım 1: Lastikleriniz için önerilen basıncı bulun

Lastik yanaklarında önerilen basıncı aramayın, orada yazmaz!

Önerilen basıncı genellikle şuralarda bulursunuz:

  • Sürücü kapısındaki bir etikette veya yakıt deposu kapağının arkasında
  • Genel olarak torpido gözüne konulan araç kullanım kılavuzunda
  • Basınç hesaplayıcımızı da kullanabilirsiniz

 

Sürücü kapısı etiketinde gösterilen önerilen lastik basıncı
Bir benzin istasyonundaki lastik şişirme pompası

Adım 2: Lastik basıncınızı kontrol edin

  • Benzin istasyonundaki lastik şişirme pompasına yanaşın
  • Şişirme ağızlığını lastiğinizin sibopuna takın
  • Manometre (lastik basınç göstergesi), iç basıncı bar veya PSI cinsinden gösterir
  • Duyduğunuz tıs sesini, lastikten kaçan hava sızıntısı çıkarır. Bu, lastik basıncınızı ciddi şekilde etkilememelidir.

Adım 3: Lastik basıncınızı ayarlayın

  • Lastik basınç göstergesinde görüntülenen basıncı, aracınızın üreticinin önerisiyle karşılaştırın
  • Basınç, önerilen basıncın üzerindeyse, istenen seviyeye getirmek için havasını indirin 
  • Basınç, önerilen basınçtan düşükse, lastikleri önerilen seviyeye gelinceye kadar şişirin.

 

Lastikler soğuk veya sıcakken nasıl şişirilir?

  • Basıncı tercihen lastikler soğukken kontrol edin (aracınız son 2 saat içinde kullanılmamış veya düşük hızda 3,2 kilometreden daha az yol katetmiş olmalıdır) 
  • Fakat basınç, lastikler sıcakken kontrol edilirse, araç üreticisi tarafından önerilen basınca 0,3 bar (4,35 PSI) ekleyin. Daha sonra lastikler soğukken basınç kontrol edilmeli ve yeniden ayarlanmalıdır.
  • Lastik sıcakken kesinlikle havayı boşaltmayın (basınç sıcaklıkla birlikte artar).

Yedek lastiğin basıncı da kontrol edilmeli mi?

Bir lastik doğal olarak hava kaybettiğinden, yedek lastiğinizi de elbette kontrol etmeniz gerekir. Ancak, bu lastik her gün kullanılmadığından, yılda yalnızca bir veya iki kez kontrol edebilirsiniz

Kalibre edilmiş lastik basınç göstergesinin önemi

Benzin istasyonunda lastik şişirme cihazı kullanıyorsanız dikkatli olun: lastik basınç göstergesi her zaman kalibre edilmez, dolayısıyla her zaman güvenilir değildir.

Bu nedenle:

  • Basıncın bir profesyonel tarafından ara sıra kontrol edilmesi
  • Veya lastik basıncını kalibre edilmiş bir basınç göstergesi ile kendiniz kontrol etmeniz (bunları özel mağazalarda bulabilirsiniz) önemlidir
Lastik basınç göstergesi

Taşınabilir lastik şişirme kompresörü: benzin istasyonuna alternatif olarak

Taşınabilir hava kompresörü, lastiğe basınçlı hava gönderen bir aksesuardır. Modele bağlı olarak, çakmak soketine veya elektrik prizine takılır. Dahili basınç göstergesi, lastiklerinize doğru basıncı sağlamanızı sağlar.

Taşınabilir lastik şişirme kompresörünü nerede bulabilirim?

Otomotiv aksesuarları satan mağazalarda ve bazı süpermarketlerde taşınabilir bir kompresör bulabilirsiniz.

MICHELIN MCX6 taşınabilir lastik şişirme kompresörü

MICHELIN’in taşınabilir lastik şişirme kompresörü

Lastikleri nitrojenle şişirmeli misiniz?

Nitrojen nedir?

Nitrojen, oksijen tarafından uzaklaştırılan havadır. Havanın yaklaşık %79'u nitrojendir.

Nitrojen nasıl kullanılır?

Montaj sırasında lastikler çoğunlukla basınçlı hava ile şişirilir. Ancak bazı uzmanlar sadece nitrojen bazlı şişirme önerebilir.
Çoğu lastik, otomobil üreticisi tarafından önerilen basınca uyulduğu sürece hava veya nitrojen ile şişirilebilir.
Nitrojen ve basınçlı hava çok iyi karışabilir (örneğin basınç eklerken).

Nitrojenin faydaları

Nitrojen, oksijenin yerine geçtiğinde lastikleriniz daha az hava kaybeder ve istenen basınçta daha uzun süre kalır.

Lastikleriniz nitrojenle şişirilmiş olsa bile lastiklerinizin basıncını kontrol edin

Ne yazık ki, başka olası sızıntı kaynakları da vardır (lastik/jant temas bölgesi, sibop, sibop/jant bağlantısı vb.) ve ne hava ne de nitrojen doğru basıncı süresiz tutamaz.
Lastik basıncınızı ayda en az bir kez ve uzun bir yolculuktan önce kontrol ettiğinizden emin olun.

 

Lastikleri nitrojenle nerede şişirebilirim?

Lastiklerinizi nitrojenle şişirebileceğiniz benzin istasyonu bulunmamaktadır. Bu hizmet ücretlidir ve genellikle lastik uzmanları, petrol istasyonları veya bayiler tarafından sunulmaktadır. Örneğin Avrupa genelindeki Euromaster ağı bu tür bir hizmet sunmaktadır.

Lastik sibop lastik basıncını önerilen seviyede tutar

Lastik sibopu ne işe yarar?

  • Lastik basıncını önerilen seviyede tutar
  • Nemin lastiğe girmesini önler
  • Kapak, tozun subabı tıkamasını önlemede önemli bir rol oynar ve sızdırmamasını sağlar. Kaliteli kapaklar kullanmanızı öneririz.
banner dealer locator
Size yakın bir lastik bayisi bulun
Car
  • Car
  • Motorbike
Car
  • Car
  • Motorbike
Konumumu bul

Türkiye'de en çok arama yapılan 5 şehir

Desteklenmeyen bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz
Kullanmakta olduğunuz tarayıcı bu web sitesi tarafından desteklenmiyor. Bu nedenle bazı fonksiyonlar istendiği gibi çalışmayabilir. Ayrıca sayfa açılırken sorunlar görülebilir. Bu web sitesini en iyi şekilde kullanabilmek için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya tarayıcınızı güncelleyin.