WHAT CAN CAUSE EXCESSIVE OR UNEVEN TYRE WEAR?

Aşırı veya düzensiz lastik aşınmasına ne sebep olabilir?

Otomobil, SUV ve Van lastikleri hakkında İpuçları & Tavsiyeler

Kullanılan lastiklerin zamanla aşamalı lastik aşınması göstermesi normaldir. Ancak bazen, belirli kullanım koşulları nedeniyle, lastikler anormal veya düzensiz lastik aşınması gösterebilir ve bu da lastiğin kullanım ömrünü kısaltabilir.  Nihayetinde, düzensiz lastik aşınmasının nedenlerinden bazıları lastik takviye yapısının zayıflamasına neden olabilir ancak bundan önce, yakıt tüketimindeki artış gibi fazla belirgin olmayan başka sonuçlar olabilir.

Bu makale, bu aşırı veya düzensiz lastik aşınmasının nedenleri, bunların nasıl önleneceği ve lastiklerinizi değiştirme zamanının ne zaman geldiğini nasıl anlayacağınız ile ilgilidir.

Lastik aşınmasının nedenleri

Durum 1: Lastiğin dış kenarında aşınma (her iki kenar) veya Yuvarlak Aşınma

Lastiğin dış kenarlarında aşınma

Lastiğin dış kenarlarındaki veya lastik sırtındaki aşınma yuvarlak görünür.

Her iki kenardaki aşırı lastik aşınması, lastik sırtının düz değil yuvarlak görünmesine neden olarak, lastiklere normalden az hava basıldığını gösterebilir.  Lastik yeterince şişirilmediğinde, yol zemini üzerindeki temas yüzeyindeki yük eşit olmaz. Temas yüzeyinin orta kısmı doğru şekilde desteklenmez ve yük, dış kenarlara (omuzlar olarak da adlandırılır) daha fazla biner. Omuzlara ne kadar fazla yük binerse lastiğin dış kenarlarının o kadar hızlı aşınmasına neden olur.

Az şişirilmiş bir lastik aşırı esneme ve normalden daha fazla ısınma eğilimi gösterir. Bu, lastik aşınma oranını hızlandırır ve yuvarlanma direncini arttırır, bu da aracın yakıt tüketimini arttırır. 

Lastiğin dış kenarlarında aşırı aşınma nasıl önlenir?

Bu anormal aşınma oluşumunu önlemek için, lastiğiniz güvenilir bir basınç göstergesi kullanılarak önerilen basınca kadar şişirilmeli ve ortam ısısında lastik basıncı ayda en az bir kez kontrol edilmelidir.

Tavsiye edilen basıncı öğrenmek için araç kullanım kitapçığınızı veya sürücü kapısındaki etiketi kontrol edin.

Durum 2: Orta kısımda lastik aşınması

Orta kısımda lastik aşınması

Orta kısımda lastik aşınması

Orta kısımdaki aşırı lastik aşınması lastiğin fazla şişirildiğini gösterebilir.

Lastik aşırı şişirilmişse, yükün çoğunu taşıyan ve bu nedenle kenarlardan daha hızlı aşınan lastik sırtının orta kısmıdır.

Örneğin arka lastiklerde az miktarda orta aşınma, araç üreticisinin aracınızı ayarlama şeklinin bir özelliği olabilir, ancak kontrol edilmesi önemlidir.

Orta kısımdaki aşırı aşınma nasıl önlenir?

Güvenilir bir basınç göstergesi kullanarak ortam sıcaklığındayken lastik basıncını kontrol edin. Basıncı araç üreticiniz tarafından önerilen değere getirin.

Tavsiye edilen basıncı öğrenmek için araç kullanım kitapçığınızı veya sürücü kapısındaki etiketi kontrol edin.

Durum 3: Dış kısımda lastik aşınması, iç kısımda (sadece tek bir kenarda) lastik aşınması veya lastik aşınması şekilleri

Dış kısımdaki veya iç kısımdaki lastik aşınması

Dış kısımda lastik aşınması
İç kısımda lastik aşınması (sadece tek bir kenarda)

Lastik aşınması şekilleri

Düzensiz veya yamalı Lastik aşınması şekilleri

Lastiğin bir tarafında aşırı aşınma veya yamalı, düzensiz lastik aşınması şekli, aracın süspansiyonunda sorun olduğunu gösterebilir. Bu tür bir aşınma, mekanik düzen ayarı veya tekerleğin kamber geometrisi yanlış olduğunda veya burç ya da amortisör gibi süspansiyon bileşenleri kötü durumda olduğunda ortaya çıkabilir.

Kamber ve hizalama geometrisi seçeneklerine örnek

camber

KAMBER

alignment

HİZALAMA

Süspansiyon yanlış hizalaması nasıl düzeltilir?

Aracınızın geometrisini, farklı açıların uygun ayarlarını yapabilecek ve hasar gören veya aşınan parçaları değiştirebilecek bir uzmana teşhis ettirin.

Geometriyle ilgili daha fazla bilgi edinin

Lastiğin ne zaman değiştirilmesi gerektiği nasıl anlaşılır?

Lastikler için yasal olarak tanımlanmış minimum lastik diş derinliği vardır. Otomobiller, kamyonetler ve 4x4 araçlar için kalan lastik sırtı derinliği, lastik sırtı genişliğinin ortası 3/4'ünden oluşan sürekli bir bant boyunca en az 1,6 mm olmalı ve lastiğin tüm çevresini sarmalıdır.

Aşınma bu eşiğe yaklaştığında lastiklerin değiştirilmesi gerekir.

Lastik aşınması, lastiğinizin değiştirilmesi gereken noktaya ulaştığında

Ancak dikkat:

  • Lastiklerin yola uygun olduğundan emin olmak sürücünün sorumluluğundadır.  Uygun olmayan lastiklerin kullanılması sürücünün ceza yemesine neden olabilir.
  • Bununla birlikte, izin verilen minimum diş derinliğine ulaşmadan önce lastiklerinizi değiştirdiğinizde, aracınızın çalışma maliyeti, atık ve CO2 emisyon oranı da artar.


Neyse ki, lastiklerinizi değiştirme zamanının gelip gelmediğini öğrenmenin kolay bir yolu var.

tyre wear indicators

Lastik aşınma göstergesi

Lastik aşınma göstergesi, lastik sırtı çevresinde çeşitli aralıklarla ana lastik sırtı oluklarının tabanında 1,6 mm yüksekliğinde küçük, kabarık bir düz diştir.

Lastik sırtı yüksekliği lastik aşınma göstergesiyle aynı hizada olduğunda, lastiğinizi değiştirme zamanınızın geldiğini anlayabilirsiniz.

Dış bölgelerde (omuzlarda) lastik aşınma göstergesi olmayabilir. Bu durumda, yasal kısıtlama tam bir lastik desenine sahip olmamaktır.

MICHELIN lastiğindeki lastik aşınma göstergelerini Bibendum logosu ile kolayca bulun

Lastik aşınma göstergesi nasıl bulunur?

Lastik aşınma göstergesi, lastik çevresi etrafında çeşitli aralıklarla lastik boyunca (genellikle ana oluklarda) bulunur.

MICHELIN lastikleri için, yanaklardaki küçük bir BIBENDUM logosu lastik aşınma göstergesini bulmayı kolaylaştırır.

Lastik aşınma göstergeniz lastiklerinizin değiştirilme zamanının geldiğini mi gösteriyor?

banner dealer locator

Yakınınızdaki lastik bayilerini saniyeler içinde bulun

Şuna göre ara
Adres, şehir ya da posta kodu
Otomobil
  • Otomobil
  • Motorbike
Konumumu bul
Arama
Türkiye'de en çok arama yapılan 5 şehir
Desteklenmeyen bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz
Kullanmakta olduğunuz tarayıcı bu web sitesi tarafından desteklenmiyor. Bu nedenle bazı fonksiyonlar istendiği gibi çalışmayabilir. Ayrıca sayfa açılırken sorunlar görülebilir. Bu web sitesini en iyi şekilde kullanabilmek için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya tarayıcınızı güncelleyin.