Aracımın rot ayarını ne zaman kontrol etmeliyim? 

Yan rüzgârın olduğu düz, eğimsiz bir yolda seyahat ederken aracınızın büyük ölçüde sola veya sağa çektiğini ya da lastiklerinizin aşırı aşındığını fark ettiyseniz, aracınızın rot ayarının yapılması gerekmektedir. Bu nedenle aracınızı bir Michelin lastik bayisine veya güvenilir bir tamirciye götürerek lastik rot ayarını kontrol ettirin. Rot ayarı, ön ve/veya arka süspansiyon bileşenlerinin hafifçe ayarlanmasını gerektiren bir süreçtir. Aracınızın lastikleri doğru ayarlanmazsa, düzensiz ya da aşırı aşınabilir.
Rot ayarına süspansiyon ayarı da denebilir.

Aşağıdaki durumlarda aracınızın rot ayarını daima kontrol ettirin:

  • Aracınız bir şeye çarptıysa (örn. kaldırım veya büyük bir çukur).
  • Lastiklerinizin aşırı veya düzensiz aşındığını fark ettiyseniz.
  • Direksiyon veya yol tutuşu sorunlarıyla karşılaşırsanız. Örneğin:
    • Aracınız yana çekiliyorsa.
    • Direksiyonunuz bir dönüşten sonra kolayca düz konuma gelmiyorsa.
    • Düz bir çizgide sürüş sırasında direksiyonunuz bir açıda kalıyorsa.
  • Yeni bir lastik seti satın aldığınızda ve lastiklerinizin ömrünün olabildiğince uzun olmasını istiyorsanız.
  • Süspansiyon ve direksiyon bileşenlerini değiştirdiyseniz.

 

Rot ayarı neden önemlidir?

Rot ayarı, lastiğin maruz kaldığı aşınma ve yıpranma miktarını etkileyebilir.  Birçok araçta normal ayar, aşınma ve yıpranmayı en aza indirirken sürücü ve yolcu konforunu en yüksek düzeye çıkarmayı amaçlar. Doğru dört jant düzeni lastiklerinizin aşınmasını azaltır, ömrünü uzatır,  performansını ve yakıt tasarrufunu artırır.  Direksiyon ve denge sorunlarını azaltarak yol tutuşu ve sürüş güvenliğini iyileştirir.

Rot ayarı mı yoksa balans ayarı mı?

Rot ayarı ve balans ayarı sık sık karıştırılır. Oysa ki ikisi birbirinden tamamen farklıdır. Rot ayarı veya diğer adıyla dingil genişliği ayarı, lastiklerin açılarının araç üreticisi tarafından belirtildiği şekilde ayarlanmasından oluşur. Balans ayarı ise jantların gereksiz titreşime neden olmadan dönmesini sağlar.

Rot ayarı neden bozulur?

Rot ayarı bozulması, araç bir kaldırım taşına çarptığında veya çukura girdiğinde, ayrıca aracın süspansiyon ayarını bozabilecek kazalar gibi daha ciddi durumlarda meydana gelebilir. Rot ayarı süspansiyon bileşenleri aşındığında veya değiştirildiğinde de bozulabilir. Rot ayarı bozulduğunda, özellikle lastik kenarlarında hızlı aşınma olabilir ve yol tutuşu kötü olarak etkilenebilir. Bu da kesinlikle lastiklerinizi beklendiğinden daha erken değiştirmeniz gerekeceği anlamına gelir.

Küçük bir bozulma bile sorunlar yaratabilir

Doğru rot ayarının amacı, en iyi yol tutuşunu sunmak ve lastiklerin ömrünü azami seviyeye çıkarmaktır.

Doğru rot ayarını sağlamanın başlıca nedenleri:

  • Lastiklerinizi daha az sıklıkta değiştirmeniz gerekeceği için tasarruf edersiniz.
  • Lastiklerinizin ömrü daha uzun olur. 
  • Aracınızda en iyi yol tutuşu sağlanır.
  • Daha az yuvarlanma direnciyle daha yumuşak bir sürüş sağlanır.

 

otomobil rot ayarı küçük ipuçları ve öneriler

otomobil rot ayarı küçük ipuçları ve öneriler

Rot ayarı ne kadar sürer ve ücreti nedir?

Ön ve arka ayar sorunları yaklaşık 30 dakikada çözülebilir. Rot ayarı ücretlerini öğrenmek için Michelin Bayi Bulucu'yu kullanarak size en yakın bayiyi bulun. Rot ayarı, araç üreticinizin şartnamelerine göre lastiklerin yönünün ve açısının kontrol edilmesidir. Toe in (içe dönük), toe out (dışa dönük), pozitif kamber veya negatif kamber gibi ifadeleri duymuş olabilirsiniz ancak rot ayarı karmaşık değildir. 

Rot ayarı nasıl yapılır?

Rot ayarının yapılması, lastiklerin açılarının belirli bir miktarda toe in/toe out ve kamber açısı olacak şekilde ayarlanmasından oluşur. Rot ayarı sırasında yapılabilecek üç başlıca ayar, kamber, kaster ve toe açısı ayarlarıdır.

otomobil şema rotayarı ipuçları ve öneriler

otomobil şema rotayarı ipuçları ve öneriler

Kamber

Kamber, aracın ön tarafından bakıldığında lastiğin düşey eksenden uzağa doğru eğiminin açısıdır. Lastiğin eğimi çok fazla ise düzensiz aşınma meydana gelir.

  • Pozitif kamber, lastiğin üst kısmının dışa doğru eğimidir. Pozitif kamberin aşırı olması, lastiklerin dış kenarının aşınmasına neden olur.
    Negatif kamber, lastiğin üst kısmının içe doğru eğimidir. Negatif kamberin aşırı olması, lastiklerin iç kenarının aşınmasına neden olur.

Kamber açısı, düz yolda ve dönüş sırasında lastiğin davranışını en iyi duruma getirmek için araca göre ayarlanır. Ön lastiklerin kamber açıları arasında çok fazla fark olması durumunda araç yana çekecektir.

otomobil şema rotayarı dönüklük ipuçları ve öneriler

otomobil şema rotayarı dönüklük ipuçları ve öneriler

Toe Açısı

Toe açısı, lastiklerin aracın merkezine göre dönük olduğu yönü tanımlar. Toe açısı genellikle aynı dingil üzerindeki tekerleklerin önü ve arkası arasındaki mesafe farkı olarak ifade edilir.

Toe ayarları, aracın yol tutuşu özelliklerini ve düz çizgide dengeyi etkiler.

  • Toe-in, dingil üzerindeki tekerleklerin ön tarafının arka tarafa göre birbirine daha yakın olmasıdır. Toe-in fazla olduğunda, lastik sırtı dış kenarlarda daha fazla aşınabilir. Lastik sırtı da tüylü bir görünümde aşınacaktır. Bu aşınmayı lastiğinizin sırtına ellerinizi sürdüğünüzde hissedebilirsiniz.
  • Toe-out, dingil üzerindeki tekerleklerin arka tarafının ön tarafa göre birbirine daha yakın olmasıdır. Toe-out fazla olduğunda, lastik sırtı iç kenarlarda daha fazla aşınabilir. Lastik sırtı da tüylü bir görünümde aşınacaktır. Bu aşınmayı lastiğinizin sırtına ellerinizi sürdüğünüzde hissedebilirsiniz.

Balans ayarı: bilmeniz gerekenler

Balans ayarı nedir?

  • Bazen lastikler takıldığında, lastik ve jant düzeneğinin ağırlık dağıtımı, lastiğin her tarafında eşit değildir.
  • Bir bölge diğerinden daha ağır veya hafif olduğunda lastiğin dengesi bozulur. Bunun sonucunda yaşanan sallanma ve titreme, lastiğin sırtının ömrünü kısaltabilir, titreşimi artırabilir ve aracınıza fazla yük bindirebilir.
  • Balans ayarı, lastik ağırlığının dengesini korumak için ağırlık farklarını telafi eder. Lastik uzmanları, lastikleri dengelemek için gerektiği durumlarda ağırlıklar ekleyeceklerdir.
     

Lastiklerimin balans ayarını ne zaman yaptırmalıyım?

  • Lastiklerden biri değiştirildiğinde
  • Karşı ağırlık yerinden oynatıldığında veya çıkarıldığında
  • Yeni lastikler satın aldığınızda
     

Balans ayarı nasıl yapılır?

  1. Bir lastiğin balans ayarını yaparken, tamirciniz ağır noktaların nerede olduğunu bulmak için bir balans ayar makinesi kullanır.
  2. Daha sonra, lastikler dönerken ağır kısımlara etki eden merkezkaç kuvvetini dengelemek için lastiğin iç veya dış kısmına ağırlıklar yerleştirilir.
     

Tavsiye için:

Sallanma veya titreme hissederseniz hemen bir lastik uzmanına danışın.