wheel-alignment-wheel-balancing

Tekerlek ayarı, rot balans ayarı: ne zaman yaptırmalı?

Otomobil, SUV ve Van lastikleri hakkında İpuçları & Tavsiyeler

Yanlış tekerlek ayarı veya rot balans ayarı, hem güvenliğiniz hem de lastiklerinizin ömrü açısından olumsuz sonuçlar doğurarak önlenebilir maliyetlere neden olabilir. 

Bu yazımızda rot balans ayarının ne olduğuna ve ne zaman yapılması gerektiğine ayrıntılarıyla değineceğiz. Ayrıca, yanlış tekerlek ayarının sonuçlarını ve bu ayarı nasıl düzelteceğimizi de inceleyeceğiz.  

Rot balans ayarı

Rot balans ayarı nedir?

Rot balans ayarından bahsettiğimizde aslında tekerlek + jant parçalarından bahsediyoruz. Lastiğin veya jantın bir bölümü diğerlerinden daha ağır veya daha hafif olduğunda tekerlek dengede olmayabilir. Dengesizliği yaratan bu düzensiz bir şekilde dağıtılmış kütledir. 

Rot balans ayarı, tekerin yeniden dengeye kavuşması ve dönme hareketini optimum hale getirmesi için tekerleği bir kütle ile dengelemeyi amaçlayan bir işlemdir.

Tekerlekler nasıl dengesini kaybeder?

Çoğu zaman, lastikler takıldığında, lastikte veya tekerlekte hafif bir dengesizlik varsa ve bu etkiler esasında dinamik dengesizliği arttırmak için birleştirilebilir. Bu nedenle, lastikler değiştirildiğinde veya yeniden takıldığında dinamik dengeleme işlemi sistematik olarak yapılmalıdır.

Balans ayarı, montaj ayarıyla ilişkilidir. Bu işlem, uzman kişi tarafından lastik takma işlemi gerçekleştirildiğinde sistematik olarak gerçekleştirilir.

Rot balans ayarı niçin önemlidir?

Eğer yeterince iyi değilse, tekerlek ve lastik düzeneğindeki herhangi bir dengesizlik, süspansiyonda ve araç yapısında belirli hızlarda titreşimlere neden olabilir. Bu tür titreşimler yalnızca sürüşünüzü rahatsız etmekle kalmaz, aynı zamanda lastik sırtının ve araçtaki diğer süspansiyon bileşenlerinin aşınmasını da hızlandırabilir. 

Lastiğin vaktinden önce değiştirilmesi gerekeceğinden erken aşınma, maliyetlerin artmasına neden olur. Rot balans ayarı, araçtaki rahatsız edici titreşimlerin neden olduğu rahatsızlıktan ve eşit olmayan biçimde aşınmış lastiği değiştirmek için gereken erken masraflardan kaçınmanızı sağlar.

Tekerleklerimin dengesiz olup olmadığını nasıl anlarım?

Asıl belirti, sürüş sırasında rahatsızlığa neden olan titreşimleri fark ettiğiniz zamandır. Bu titreşimleri direksiyonda, zeminde, gösterge panelinde veya koltuklarda görebilirsiniz.

Dengesizlik bazen yalnızca süspansiyon sistemlerinde ve örneğin aracın yapısında doğal titreşim frekanslarını gösteren belirli hızlara ulaştığınızda hissedilir.

Rot balans ayarımı ne zaman yaptırmalıyım?

Rot balans ayarının lastik takıldığında her zaman yapılması gerekir. Tekerleğiniz örneğin bir kaldırım taşına çarptıysa, jantınız hasar görmüş olabilir ve tekerleğin dengesinin yeniden ayarlanması gerekebilir. Herhangi bir şüphenizin olması durumunda, bunları uzman kişiye kontrol ettirin.

Rot balans ayarı nasıl yapılır?

Bu uzman, lastik ve jant düzeneğinin dengesiz alanlarını tespit etmek için bir tekerlek balans cihazı kullanır. Daha sonra dengesizliği gidermek için makine tarafından tespit edilen yerlere jantın içine veya dışına ağırlıklar yerleştirir.

- Çelik jantlarda: uzman, jantın flanşlarına ağırlık koyar.
- Alüminyum jantlarda: uzman, jantın zarar görmesini önlemek için ağırlıkları tekerlek parmaklarının arkasındaki yapışkan şeritlerin üzerine yerleştirir.

Bana en yakın rot balans servisi

Bir titreşim fark ettiyseniz veya lastiklerinizi değiştirmek istiyorsanız, Bayi Bulucu hizmetimizi kullanarak size en yakın uzmanı bulabilirsiniz.

Tekerlek ayarı

Tekerlek ayarı nedir?

Normalde lastik ve tekerlek düzeneği ile ilgili olan rot balans ayarının aksine, tekerlek ayarı aslında araç süspansiyonu ile ilgilidir. Aracınızın süspansiyonunu ayarlamak, tekerlek açılarını üreticinin talimatlarına göre ayarlamak anlamına gelir. Bu, aşağıda daha ayrıntılı olarak ele alındığı gibi aracın tekerlek ayarını ve kamberi ayarlamayı içerir.

Bu bir uzman tarafından yapılması gereken komplike bir işlemdir.

Tekerleklerimin ayarlanması gerekip gerekmediğini nasıl anlarım?

Düzensiz lastik aşınması veya zayıf lastik ömrü, tekerlek ayarı sorununu gösterebilecek belirtilerdir.

Örneğin, lastiğin omuzunun diğer kısımlardan daha fazla aşındığını fark ederseniz, gerekirse araç süspansiyonunun hizalanmasını kontrol etmek ve ayarlamak kaçınılmazdır.

Bu görüntülerde lastiğin etkilenen bölgeleri gösterilmiştir:

Düzensiz lastik aşınması, tekerlek ayarının gerekli olduğuna işaret eder

(1) Çıkıntılı kenarlı çapak aşınması teker ayarının yanlış olduğunu gösterir.
(2) Lastik sırtının bir tarafında, iç veya dış taraftaki hızlı aşınma, kamber uyumsuzluğunu gösterebilir

Yanlış hizalama şunlara yol açabilir:

•    Aracın davranış biçiminin değişmesi, özellikle yolcularının güvenliğini tehlikeye atan daha zayıf yol tutuşu (araç yolun bir tarafına doğru çekme eğiliminde olur).
•    Lastiklerinizin erkenden aşınması onların vaktinden önce değiştirilmesini gerektirir
•    Aşırı yakıt tüketimi.

Tekerlek ayarı nasıl bozulur?

Yanlış hizalama, kaldırım taşına çarptıktan, çukura girdikten sonra veya kaza gibi daha ciddi durumlarda meydana gelebilir.

Tekerlek ayarını düzeltmek niçin önemlidir?

Düzgün ayarlanmış tekerlek ayarı, araç kullanımını ve lastik ömrünü optimize etmeye yardımcı olur.

Ayrıca, maddi olarak tasarruf edersiniz çünkü:

•    Lastikleriniz daha uzun süre dayanır
•    Daha az yakıt tüketirsiniz

Tekerleklerimin ayarını nasıl düzeltirim?

Bu işlem donanımlı bir uzman tarafından gerçekleştirilmelidir. Bu uzman, aracın davranışını optimize etmek için üreticinin tavsiyeleri doğrultusunda gerekli ayarlamaları yapar.

Geometri kontrolü sırasında, lastiklerin uzun ömürlülüğü üzerinde doğrudan etkisi olan paralellik ve kamber dâhil olmak üzere çeşitli ayarlamalar kontrol edilir.

1/ Hizalama veya içe-dışa dönüklük

Hizalama veya içe-dışa dönüklük aynı akstaki tekerlekleri ifade eder.

Sol: ön tekerleklerde "içe dönüklük" kusuru vardır: bunlar içe doğru birleşirler.
Sağ: ön tekerleklerde "açılma" kusuru vardır: bunlar dışa doğru dönüktürler.

wheel alignment
parallelisme

Sol: Trafiğin soldan aktığı ülkelerde tam tersi durum yaşanır. Sürücü durumu telafi etmek için direksiyonu sağa doğru çevirir, bu da sağ taraftaki lastiği daha erken aşındırır. 

Sağ:Trafiğin sağdan aktığı ülkelerde, yolun eğimi arabayı sağ tarafa çeker. Bu nedenle, sürücü durumu telafi etmek için direksiyonu hafifçe sola döndürür. Bu durumda, en çok soldaki lastik aşınacaktır.

2/ Kamber

Kamber, araca önden bakıldığında tekerleğin dikey yönden gelen eğimidir.
Sol: Sol tarafta negatif kamber vardır.

Sağ:- Sağ tarafta pozitif kamber vardır.

camber

Bu açı çok büyükse, lastik düzensiz aşınır.

- Pozitif kamber, tekerleğin üst kısmının araçtan uzaklaştığı zamandır. Aşırı pozitif kamberde lastiğin dış kenarı aşınır.

- Negatif kamber, tekerleğin üst kısmının aracın içine doğru eğildiği zamandır. Aşırı negatif kamberde lastiğin iç kenarı aşınır.

Kamber açısı, lastiği zeminde, düz çizgilerde ve virajlarda mümkün olduğunca düz tutmak için her araçta incelenerek ayarlanır. Ön tekerlekler arasında kamber açılarında çok fazla fark varsa araç bir tarafa keskin bir şekilde çekme eğilimi gösterir.

Tekerlek ayarını ne zaman kontrol ettirmeliyim?

Lastiklerinizde düzensiz aşınma gördüğünüzde, sürüşünüzde veya direksiyonda herhangi bir değişiklik fark ettiğinizde ve yeni lastikler takıldığında tekerlek ayarınızın kontrol edilmesi önerilir.

Lastik aşınması aracın teknik incelemesi sırasında kontrol edilir. Otomotiv teknisyeni anormal bir aşınma fark ederse, tekerlek ayarının kontrol edilmesini önerebilir.

microsoftteams image 10

Bana en yakın tekerlek ayarı servisi

Bayi seçici hizmetimizi kullanabilirsiniz: Bu, yakınlarda bir lastik uzmanı bulmanıza yardımcı olacaktır.

map search desktop

Yakınınızdaki lastik bayilerini saniyeler içinde bulun

Şuna göre ara
Adres, şehir ya da posta kodu
Otomobil
  • Otomobil
  • Motorbike
Konumumu bul
Arama
Türkiye'de en çok arama yapılan 5 şehir
Desteklenmeyen bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz
Kullanmakta olduğunuz tarayıcı bu web sitesi tarafından desteklenmiyor. Bu nedenle bazı fonksiyonlar istendiği gibi çalışmayabilir. Ayrıca sayfa açılırken sorunlar görülebilir. Bu web sitesini en iyi şekilde kullanabilmek için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya tarayıcınızı güncelleyin.